kerst 2011 - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu kerst 2011 - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu

kerst 2011

Door: inyheesen

Blijf op de hoogte en volg iny

10 Januari 2012 | Ghana, Sunyani


Lieve iedereen, voor de mensen die ik niet bereikt heb, alsnog een heel gelukkig en gezond 2012!!!

Is het weer een beetje rustig na alle kerst en nieuwjaars drukte?
Leuke dagen gehad allemaal?
Veel goede voornemens voor 2012?
Helaas had ik onvoldoende tijd om eerder een reisverslag te maken vanwege het bezoek van Hennie en Johanna en de kinderen hadden 3 weken vakantie dus elke dag thuis.

De kerst verliep hier erg leuk.
24 dec. alle kinderen een kerstcadeau gegeven bij de kerstboom, uit de opgestuurde pakketten, ze vonden het geweldig!
Kerstavond kwamen Hennie en Johanna aan. Gerdy gaat mee om ze op te halen van het busstation na een reis van 9 uur, ik voelde me vereert dat ze zo’n lange reis maken om mij te bezoeken.
Aangekomen bij het hotel alles donker, maar toen we even bedachten wat nu, flitste overal het licht aan, gelukkig want het zou toch een vervelende grap zijn op kerstavond, blijkbaar zijn wij de enige gasten! Even bijkomen en dan op avontuur in het restaurant met een lekker wijntje erbij, wel rood want de witte wijn staat niet in de koelkast dus die is lauw/warm….Ze hadden patat met een broodje hamburger op het menu dus die heb ik besteld, heerlijk na al die tijd ghanees te hebben gegeten. Hennie en Johanna namen natuurlijk ghanees en vonden dat erg lekker. Betalen is ook een kwestie van geduld, zonder computer handgeschreven en vaak natellen. Daarna was het cadeautjestijd, ze hadden voor mij Hollandse lectuur en lekkere dropjes meegenomen, heerlijk! In mijn schoenendoos zaten mooie tekeningen van mijn kleinkinderen(heb ik nog ruimte op de kastdeur?) Ik had ghaneese pindakaas, gebakken plantaan(groene bananen) enz. mee om te laten proeven….

Eerste kerstdag naar de kerk en ik draag mijn nieuwe Ghana jurk(hoe vinden jullie hem?) Deze keer was de dienst niet in engels maar in twi (regionaal dialect)omdat de engelse en de twi dienst samenvielen. Het valt me op dat je dan meer je ogen dan je oren gebruikt en er was van alles te zien dus van verveling gedurende de 2,5 uur was geen sprake. Iedereen had prachtige nieuwe kleding aan,de kinderen zagen eruit als prinsjes en prinsesjes. Er was een stal met het kindje Jezus, in verhouding was het kindje wel erg groot , wellicht is daar een goede reden voor…..Daarna met de taxi naar het kinderhuis voor de kerstbrunch. Eerst allemaal op de foto met de nieuwe kleren, wat zien ze er allemaal prachtig uit hé? Dan lekker eten, soort buffet, ook een hele organisatie,maar het was lekker en gezellig en dan is er koffie op mijn kamer! De ghaneesen drinken geen koffie omdat dat slecht voor je verstand is denken ze(of is dat ook zo?)Lopen terug naar het hotel even lekker in de mooie tuin bijkletsen, ik kon mijn inmiddels opgedane kennis en ervaring in Ghana vertellen en het laatste nieuws horen want ik heb geen tv of radio en slecht bereik dus ik ben verstoken van het nieuws in Nederland, dus ik wist niet dat de Orka naar Tenerife is en van de eurocrisis heb ik ook weinig mee gekregen. Ook dat Aviodrome failliet is enz. Onderwerpen als cultuurverschillen en gewoontes zijn interpretaties en ik merk dat dat ook verandert naarmate ik langer in Ghana ben. Elke keer een hoger bedrag moeten betalen omdat je een obrunie bent, eerst dacht ik, ik kan het wel betalen, maar later begint het soms te irriteren, zoals ook dat de ghanesen altijd eerst geholpen worden in de shops en restaurant, enz.

Tweede kerstdag smorgens in de tuin van het hotel koffiedrinken, daarna naar het kinderhuis om de picknick voor te bereiden. Brood smeren, spullen inpakken,eitje mee en dan op weg. Hennie, Johanna en ik gaan wandelen met de kinderen, kruip door sluip door over kleine paadjes en over het erf van verschillende mensen naar het dal, daar is een klein beekje, water is altijd leuk voor kinderen… Onderweg zijn er allerlei mensen die ons een christmas present trakteren, een snoepje, een zak koekjes e.d.,leuk en lekker… Gerdy komt met de auto en het eten. Dan onder een grote boom bij een kennis timmerman eten, wat een feest! Daarna met de grote kinderen terug wandelen via een andere weg Moe maar voldaan lopen we terug naar het hotel en rusten weer even uit in de hoteltuin. Hennie en Johanna genieten zichtbaar…..liefs en tot het volgende verslag

  • 10 Januari 2012 - 17:33

    Joke Klein Geltink:

    Dag Iny,

    Een heel gezond en gelukkig 2012 gewenst! Zo te zien en te lezen heb je een onvergetelijke Kerst gehad met je kinderen, fantastisch om te lezen. En wat een prachtige foto's weer. Je ziet er zelf in die Ghanese jurk ook schitterend uit hoor. De tijd schiet al aardig op voor je, dus geniet nog zoveel je kan. Ik blijf met veel plezier je verhalen lezen!

    Hartelijke groet van Joke.

  • 10 Januari 2012 - 19:26

    Hennie En Frans :

    Een heel verrassend 2012 toegewenst!

  • 13 Januari 2012 - 21:55

    Piet V.d.Rovaart:

    Hallo Iny
    Zo te zien en te lezen heb je een goede kerst gehad en vermaak je je uitstekend. Je reisverslagen lees ik graag, want het geeft een goed beeld hoe het daar is en wat je meemaakt. Met de VU hebben we weer meegedaan met de nieuwjaarsreceptie, maar ik miste je beeldjes. Ik ben net weer begonnen met sporten in het nieuwe jaar. Ik heb een paar weken moeten missen, omdat ik aan mijn oog geholpen ben. De tijd gaat snel en voor je het weet, kom je weer naar huis. Geniet er nog van. Je hebt mooier weer dan wij. Beste wensen voor dit jaar
    Hartelijke groet van mij en je sport en VU vrienden.
    Piet

  • 19 Januari 2012 - 07:53

    Ton Van Helvert:

    Mooie tijd heb je daar, Iny: sinds kort volg ik je belevenissen via de site, en het is erg indrukwekkend wat je tegenkomt en doet.
    De kerstdress is inderdaad prachtig..! (maar in schril contrast met de omgeving hier in Nederland: grijs, kil, en vooral heel erg nat....!)
    Groet van Ton

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Sunyani

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Februari 2012

laatste dagen in het kinderhuis....

27 Januari 2012

collega kinderhuizen

23 Januari 2012

oud en nieuw

17 Januari 2012

Rondreisje met Hennie en Johanna

10 Januari 2012

kerst 2011
iny

hallo allemaal

Actief sinds 18 Juli 2011
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 44722

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 05 September 2013

ghana

01 September 2011 - 12 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: