voorbereiding kerstdagen - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu voorbereiding kerstdagen - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu

voorbereiding kerstdagen

Door: inyheesen

Blijf op de hoogte en volg iny

22 December 2011 | Ghana, Sunyani

Kerstvoorbereidingen
Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de prachtige felicitatiekaarten en cadeautjes over de post,per mail en per sms voor mijn verjaardag, geweldig, de kaarten hangen allemaal op mijn kastdeur dus ik kan er nog dagelijks van genieten! Als ik thuis ben zal ik trakteren…!

De kerstkaarten hangen ernaast, en het zijn er zoveel dat de kastdeur nauwelijks nog zichtbaar is,ik ben er sprakeloos van wat een verwennerij, dank jullie wel! Hoe gaat het met iedereen in Holland, allemaal de kerstboom opgezet en druk met de kalkoen, haha? Is het weer ook een beetje redelijk? Zit er een witte kerst in?

Hier is het lekker warm en ook druk druk d.w.z. we maken ons druk.
Kerstkleding voor de kinderen die ze geschenk krijgen van de giften die ik meekreeg hebben ook heel wat tijd nodig. 3 aan 3 naar de tailer voor de maten, wel of niet zelf stof uitzoeken, dan de schoenen. Hier is geen schoenwinkel waar ze alle maten hebben, maar overal een paar modellen en een paar maten, dus ik heb heel wat schoenwinkeltjes gezien. De prijzen verschillen ook nogal en iedereen heeft ook zijn eigen smaak, dus dat kost dagen, elke keer na half 4 wanneer ze uit school zijn en 5 uur terug voor het eten, ik ben blij dat het allemaal toch gelukt is en ik zal mooie foto’s maken op 1ste kersdag van het resultaat!
Er komen allerlei scholen en kerken giften brengen voor kerst, ze maken geen afspraak van tevoren dus staat er iemand voor de deur krijgt Gerdy een telefoontje en dan stoppen waar je mee bezig bent om naar de gasten te gaan en de cadeaus in ontvangst te nemen. Soms zijn het zakken met 2de hands kleding, soms wat ballonnen voor de kinderen of (vanwege de warmte) pikkerige snoepjes.
Zo ook deze week, Gerdy en ik zaten in het internet café (ik zat net een berichtje voor Loes te schrijven) kreeg ze telefoon dat over enkele minuten de notabelen (erg belangrijke mensen)een gift komen brengen, dus wij snel inpakken en naar huis, nog even een beetje opruimen en ja hoor, daar kwamen een aantal deftige dames (echtgenotes van de notabelen)binnen, allemaal een stoel! Dan komen de kruiwagenjongens zakken met suiker, meel, rijst, palmolie, pakjes drinken, koekjes enz. binnen brengen. De journalisten komen er achteraan dus een hele drukte. Ik maak een paar foto’s terwijl Gerdy iedereen bedankt en dan komt een journalist mij interviewen, leuk maar Gerdy staat daar. Hij wilde van mij weten hoe ik het vond. Ik heb natuurlijk aangegeven dat Gerdy elke keer weer de touwtjes aan elkaar moet knopen van de giften die binnenkomen en dat dat niet altijd makkelijk is. Hoe lang ik blijf enz. Dan krijgen de dames de op dracht om achter de zorgvuldig opgestelde giften te gaan staan voor de foto. De kinderen ervoor en dan blijkt dat niemand een fototoestel heeft….! Mijn toestel dan maar, dus ik ben de enige die een foto heeft en dat zullen de dames niet leuk vinden want die willen natuurlijk met een grote foto op de voorpagina van de regionale krant! Iedereen loopt de poort uit en dan komt 1 van de dames naar mij toe of ze de foto mag zien en of ik haar er een wil toesturen,prima. Mailadres?, ze heeft geen internet alleen een postbus, (oh ja we zijn in Ghana)Wel weer lachen dus!

Van mijn collega’s heb ik over de post een groot pakket geschenken voor de kinderen gekregen,heel erg leuk. Bij het postkantoor was het weer een hele belevenis want het pak werd opengesneden en alle speelgoed rolde eruit, dus de medewerkster van het postkantoor keek niet al te vrolijk,
maar ik dacht dan moet je dat maar anders aan pakken en niet voor zo'n klein loket.
Daarna moest ik tekenen voor ontvangst en dacht nu kan ik het meenemen, maar nee hoor, ze moest een ingewikkelde berekening maken, want ik moest eerst betalen. Ik gaf aan dat de porto al betaald was, maar ze zij dat het kosten voor de ghaneese post waren.
Vervolgens heeft Gerdy nog een poging gedaan door te zeggen dat het speelgoed voor het kinderhuis voor kerst is, maar ze was onvermurwbaar en ik moest eerst betalen, hoezo corrupt!
Thuisgekomen was het een feest om het pak open te maken, wat een verrassingen allemaal....
Wat geweldig voor de kinderen!
De zeepjes heb ik direct verdeeld want juist de avond ervoor hadden de kinderen onenigheid over de zeep. Deze week gaan we de kunst kerstboom versieren met de leuke ballen en slingers uit het pakket. 9 jan. Gaan de kinderen weer naar school en dan geef ik ze allemaal een sleutelhanger voor aan de schooltas en een potlood en schrijfboekje (anders zijn ze die alweer kwijt voordat ze gaan).
Voor iedereen een cadeau voor kerst.
Stoepkrijt is ook geweldig zoals ik jullie bij een van de verslagen op de foto heb laten zien, leuk om te doen in de vakantie, het blijft nu ook wat langer staan op de vloer want het regenseizoen is voorbij, dus spoelt het niet weg.
De water ballonnen kennen ze sinds kort ook dus ook dat is een leuke bezigheid voor in de vakantie.
Kortom, de kinderen zullen zich er enorm mee vermaken gedurende de kerstvakantie. Allemaal heel vriendelijk bedankt!
Voor elk kind een kaart, ze krijgen nooit post dus dat was geweldig.
De ghaneezen hebben een kunstboom met veel flikkerende gekleurde lampjes en een veel te grote slinger, dat is hier modern. Kaarsen smelten van de hitte dus die zie ik hier niet, dus dit jaar geen kaarsjes...

Ik wens iedereen gezellige kerst dagen, een super jaarwisseling
en een gezond en gelukkig 2012!
We zien elkaar dan weer en hebben weer genoeg te kletsen, ik verheug me er nu al op, maar eerst nog even hier genieten van de kinderen, het bezoek van Hennie en Johanna en in februari van Monique!
Lieve groetjes iny


  • 22 December 2011 - 18:32

    Aly:

    hallo Iny,

    Wat ben ik blij dat jij een fototoestel hebt! De beelden spreken voor zich .... maar ik ben gesmolten door die twee kleintjes met die lakschoenen :)

    Ik hoop dat jullie allemaal!! fijne feestdagen zullen hebben en wens jou nog veel gezondheid, rust en creativiteit in Ghana toe.

  • 22 December 2011 - 20:20

    Truus Schouten:

    Lieve Ini, ik wil je nog hele fijne dagen toewensen. Ik blijf je verhalen heel bijzonder vinden. En de foto's maken het verhaal compleet. Geniet nog even.
    Lieve groeten van Truus.
    PS bedankt voor je kaart!

  • 22 December 2011 - 20:20

    Truus Schouten:

    Lieve Ini, ik wil je nog hele fijne dagen toewensen. Ik blijf je verhalen heel bijzonder vinden. En de foto's maken het verhaal compleet. Geniet nog even.
    Lieve groeten van Truus.
    PS bedankt voor je kaart!

  • 23 December 2011 - 13:39

    Hennie En Frans :

    Beste Iny, wij wensern je, daar ver weg, goede dagen toe.
    Hier gaan we morgenavond de Kerstnachtdienst vieren. Fijn dat Vox Nio daar bij is.
    Een goede jaarwisseling en tot ziens in 2012!

  • 23 December 2011 - 14:05

    Janneke Schuurman :

    Lieve Iny,

    Wat weer een prachtig verhaal + de mooie foto's.
    Het weer is grauw maar 10* dus helemaal geen winterse sferen.
    Wel al een goed kerstgevoel. Iny, ik wens jou gezegende kerstdagen toe en een goede jaarwisseling.

    Lieve groeten van Gert en Janneke

  • 23 December 2011 - 21:39

    Alex Kleijnen:

    Hoi Iny. Het was weer een genoegen om je verhaal (verhalen) te lezen. ben eigenlijk wel benieuwd hoe de mensen daar bij jullie kerstmis vieren.
    en maken ze er met de jaarwisseling ook zo'n toestand van zoals hier ? Hopelijk niet. de jaarwisseling met al dat vuurwerk hier (het lijkt wel een oorlogssituatie, de kruitdampen, het ongeremde en losgeslagen gedoe) begint me flink tegen te staan. Hartelijke groet van Rieko en mij

  • 24 December 2011 - 12:23

    Herga:

    Hoi Iny. Nog even voor kerst reageren. Had op mijn manier geen tijd om jou verslag te lezen. Maar kon het toch niet laten. Weer een bijzonder verhaal. Wens jou namens ons allemaal een hele fijne kerst. Je zal wel een heel ander kerst gevoel hebben als in Nederland. Nog even door zetten. Wij wensen jou een heel mooi 2012. Liefs Herga.

  • 01 Januari 2012 - 22:23

    Marianne Bos:

    Beste Iny

    Het is vandaag 1 januari 2012 en vanuit Amsterdam wil ik je heel graag het aller. aller beste wensen en veel geluk in het nieuwe jaar!
    Groet,
    Marianne Bos

  • 03 Januari 2012 - 14:27

    Herga.:

    Lieve Iny. De oliebollen en appel flappen liggen weer achter ons. Ben wel benieuwd hoe jij oud en nieuw hebt gevierd. Dat horen we later vast wel. Wens jou alle goeds toe liefs Herga.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Sunyani

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Februari 2012

laatste dagen in het kinderhuis....

27 Januari 2012

collega kinderhuizen

23 Januari 2012

oud en nieuw

17 Januari 2012

Rondreisje met Hennie en Johanna

10 Januari 2012

kerst 2011
iny

hallo allemaal

Actief sinds 18 Juli 2011
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 44776

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 05 September 2013

ghana

01 September 2011 - 12 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: