laatste dagen in het kinderhuis.... - Reisverslag uit Kokrobite, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu laatste dagen in het kinderhuis.... - Reisverslag uit Kokrobite, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu

laatste dagen in het kinderhuis....

Door: inyheesen

Blijf op de hoogte en volg iny

12 Februari 2012 | Ghana, Kokrobite

Lieve allemaal,
Hoe gaat het met jullie in de kou en de sneeuw? De schaatsen al uit de kast gehaald? Nou het is hier lekker warm,ongeveer 35 graden.

De laatste dagen in het kinderhuis waren erg leuk. Begin januari kwam er een wat oudere Amerikaanse dame (rond de 70) als vrijwilligster voor 3 weken. Ze had spullen mee zoals medicijnen voor een ziekenhuis in het noorden en giften voor verschillende kinderhuizen. Het was een gezellige dame en we hebben veel plezier gehad samen, leuke dingen gedaan met de kinderen en samen een dagje naar Kumasi voor het Asante Royalty festival met allerlei rituelen van de Assante de grootste stam in het zuiden van Ghana.
Toen ze dinsdag 24 januari vertrok naar het noorden Bolgatanga drong het tot me door dat ik een week later ook vertrok. Wat zou ik de laatste week nog willen doen en zeggen en wat moet ik regelen. Ik heb nog een doos met allerlei gekregen spullen om uit te delen en te knutselen, dus ik maak een planning(weleven wennen want ik ben niet meer gewend om te plannen). Dan de laptop, ik heb de kinderen geleerd om in Word een briefje te schrijven en op te slaan, Taban en Lisa, (vrijwilligers per 1 jan.gekomen en die blijven tot juni, hebben het van me overgenomen. De stiften en kleurtjes geef ik ook aan hun. Maandag geef ik de kinderen de laatste pennen en potloden mee naar school, dus opeens kreeg ik het erg druk!! De water ballonnen zijn ook opgegaan en de kerststerretjes deden het ook goed(hadden de kinderen nog nooit gezien)
Met de tweeling van de buren gaat het goed ,ik begroet ze elke dag even, echte schatjes, ik heb wat foto’s gemaakt kijk zelf. De oma van de kleintjes heb ik gevraagd nog wat lapjes voor mij te ontwerpen met de stempels, zodat de tailer nog een lange broek kan maken en de andere lapjes kan ik verkopen voor het goede doel(wie wil?)
De kinderen hebben een populair spel met elastiekjes,iemand gooit een elastiekje op de grond, de anderen proberen zo dicht mogelijk in de buurt te komen, wie het dichtst bij is mag alle elastiekjes hebben en doet ze als armbandjes om. Dus wanneer je een arm vol elastiekjes hebt is dat een teken dat je heel goed bent,stoer dus! (ik heb geen elastiekjes om mijn arm, ze wonnen steeds)
Zondag was mijn afscheid, ik had voor iedereen een foto met de kerstkleding aan en een afscheids berichtje.
De kinderen zongen ze een prachtig eigengemaakt(met een beetje hulp van Gerdy) lied voor mij op de melodie “I wish you a merry christmas”(dat lag w.s. nog vers in hun geheugen)erg leuk! Ik kreeg een grote ingelijste groepsfoto en een horloge als afscheidscadeau. Voor savonds had ik oliebollen gekocht en hebben we een videofilm gekeken.Verschillende kinderen hebben nog leuke tekeningen en briefjes voor me gemaakt. Het was indrukwekkend, ik zal ze missen…….Maandagmorgen was het definitieve afscheid, ze gingen zonder mij naar school, ik heb ze uitgezwaaid, dat was even zwaar!(even een bakje troost genomen)
Dan koffers pakken, veel te zwaar dus wat spullen aan het personeel gegeven, nog wat foto’s gemaakt en dan naar het vliegveld,Gerdy brengt mij weg.
Toen ik een paar weken geleden een vliegticket kocht van Sunyani naar Accra, hadden geen wisselgeld(waar ken ik dat van), krijg ik op de dag van vertrek,maar inmiddels heb het wisselgeld niet terug. De grap is dat ik volgens hun teveel kilo bagage heb(ik heb geen idee hoeveel ik mocht hebben), maar omdat ik allerlei spullen bij me heb voor het kinderhuis, hoef ik niet te betalen. Ga ik nu naar het wisselgeld vragen, dan laten ze me de kilo’s betalen en dat is vast meer,dus gewoon accepteren, dit is Ghana…
Nu lekker genieten met mijn vriendin Monique in een Afrikaans hotel aan het strand van Kokrobite, een klein plaatsje in de buurt van Accra met allemaal rasta people,met rasta haar en de hele dag Bob Marley muziek (ook weer lachen met die mensen, ze wensen elkaar en ons dus ook “think positief man” en ‘respect man’ en vooral ‘relax man’).Op het strand zijn de vissers de hele dag druk met hun bootje in de zee duwen en uit de zee trekken dus hier is het lekker vakantie houden voordat ik terug kom naar Holland.
Dit is mijn laatste reisverslag van mijn geweldige tijd in Ghana. Ik hoop dat jullie een beetje met mij mee hebben kunnen genieten door het lezen van mijn reisverslagen, ik vond het leuk om ze te schrijven en heb genoten van jullie leuke reacties op welke manier dan ook! Iedereen nogmaals bedankt ,ik kan iedereen aanraden om eens kijkje te nemen in Ghana!!
Lieve groetjes van mij
en……. “think positief man”






  • 12 Februari 2012 - 12:27

    Hennie En Frans:

    Beste Iny, als wij het goed begrepen hebben ben je nu weer thuis of in elk geval onderweg.
    Het was heel plezierig je verhalen te lezen. Dank je wel en welkom in het nog koude Nederland.

  • 12 Februari 2012 - 15:21

    Joan:

    Iny wat gaat het allemaal snel: het is echt bijna onwerkelijk. ja het is hier koud, poederachtig versuikerd en écht winter. Reis voorzichtig!!!!!!

  • 12 Februari 2012 - 21:48

    Piet V.d. Rovaart:

    Welkom thuis.
    Ik heb genoten van je reisverslagen
    Nu weer keramiek van Annemiek

  • 14 Februari 2012 - 11:58

    John:

    leuk om al je verhalen en ontwikkelingen te lezen heb ervan genoten zeker met de foto's erbij maakt het heel levendig
    tot snel ziens

  • 16 Februari 2012 - 13:47

    Menno De Jong:

    Welkom thuis Iny, het winterse Nederland zal best weer even wennen zijn!
    Ik zie je t.z.t in Zwolle, neem maar wat Ghanese kralenarmbandjes mee, wil ik wel kopen. Kalm aan, alle goeds gewenst, Menno.

    (NB: ik had al eerder gereageerd hier, maar berichtje was niet gepost, doordat ik (werk)computer moest afsluiten:-)

  • 26 Februari 2012 - 15:55

    Herga.:

    Hoi Iny. Als het goed is is dit de laatste reactie. Heb jou verslagen met aandacht gelezen. En begrepen dat jij het erg naar je zin hebt gehad in Ghana. Als het goed is ben je weer thuis. Het zal eerst wel even weer wennen zijn om de draad weer op te pakken in je oude ritme.Maar dat gaat vast goed komen. Wens je veel succes met alles wat weer op jou pad komt. groetjes en veel liefs Henk en Herga.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kokrobite

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Februari 2012

laatste dagen in het kinderhuis....

27 Januari 2012

collega kinderhuizen

23 Januari 2012

oud en nieuw

17 Januari 2012

Rondreisje met Hennie en Johanna

10 Januari 2012

kerst 2011
iny

hallo allemaal

Actief sinds 18 Juli 2011
Verslag gelezen: 693
Totaal aantal bezoekers 44772

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 05 September 2013

ghana

01 September 2011 - 12 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: