oud en nieuw - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu oud en nieuw - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu

oud en nieuw

Door: inyheesen

Blijf op de hoogte en volg iny

23 Januari 2012 | Ghana, Sunyani

Hallo lieve allemaal,
Hoe gaat het met jullie? Nog even en dan ben ik er weer! Maandag 30 jan. vertrek ik met een binnenlandse vlucht naar Accra om vervolgens naar een (rasta)hotel te gaan in Kokrobite ongeveer 25 km ten westen van Accra. Daar komt mijn vriendin Monique dan ook en we zijn van plan om dan de bloemetjes buiten te zetten.
Eindelijk heb ik tijd om naar het internet cafe te gaan om mijn verslagje van de jaarwisseling te plaatsen…

Winkelen in Sunyani staat ook op het programma met Hennie en Johanna, natuurlijk naar het postkantoor zodat ze kaartjes naar Nederland kunnen sturen, daarna de (oude)markt, ook altijd bijzonder, de kruiden, fruit, gebruiksvoorwerpen, maar ook gekke dingen zoals (ik noem het maar)kunstbillen,of push-up…(zie foto!) enz. Even lekker op een terrasje (in de schaduw anders is het te warm)en rondkijken naar wat er allemaal te beleven valt op straat. Vrouwen met kinderen op de rug, bakken vol met spullen op het hoofd, kruiwagenjongens die zakken rijst, yam of andere zware dingen kruien, taxi’s die proberen voor te dringen, mensen die tussen de taxi’s door proberen over te steken(auto’s stoppen nl. niet voor de zebra…)
Toen ik later die dag naar het kinderhuis ging om spullen te halen, was iedereen in rep en roer want wat bleek? Geen stroom en geen water, dus sjouwen met water en werken met accu’s…. Kan ik nu wel naar het hotel gaan terwijl het hier zo druk is? Even helpen en dan toch maar naar het hotel om te eten. Deze keer weer gedoe met het eten, na lang wachten, krijg ik eerst, wanneer ik het bijna op heb, Hennie en Johanna en wanneer ze bijna klaar zijn komt hun gebakken ei, chef erbij die zegt dat het niet meer zal voorkomen, maar dat zei hij de dag ervoor ook al. Hennie heeft leren pindasoep maken in het kinderhuis van Doris, de cadeaus die ze meegebracht hebben,zoals T-shirts, laptop, ze hebben voor iedereen een oliebol gekocht(hebben ze hier het hele jaar door en smaken prima!), kinderen mee naar ons hotel om wat te drinken, lekkere dansmuziek erbij,dus dat was groot feest en zo nog meer activiteiten,erg leuk en de kinderen genoten van alle aandacht!

Oudejaarsavond naar het centrum, en het is ons al snel duidelijk dat de kerken uitpuilen en dat er verder niemand op straat is. We besluiten dus om ook naar een kerk te gaan, bidden tot het 24 uur is en dan helemaal uit je dak gaan, trommels en trompetten buiten en dansen, geweldig. Zo hier en daar wat kleine rotjes of vuurpijltjes maar verder geen vuurwerk. Terug in het hotel, alles donker de watchman en de nachtdienst liggen te slapen in de hal. We zijn nog steeds of alweer de enige gasten….. Nieuwjaarsdag lekker zwemmen in het Eusbeth hotel, heerlijk, dat had ik eerder moeten weten en doen! Lekkere lunch daar(patat met hamburger)(weer heel lang wachten dus dat is niet alleen in ons hotel).
We hebben het gezellig samen en dan gaat de tijd altijd te snel, dus 2 jan om half 7 staan we bij het busstation op de bus naar cape coast te wachten.

Daarna mijn koffers weer uitpakken en mijn kamer weer een beetje op orde, wel weer even wennen om de draad weer op te pakken. Schoonmaken, alles zit onder de rode stof van de Hamatan, het stuifzand van de sahara, waardoor de lucht droog is (bepaalde periode van het jaar dec/januari).
Ik organiseer een kleurwedstrijd voor de kinderen. Savonds met de grote kinderen kerststerretjes aangestoken, hadden ze nog niet eerder gezien, nou gieren en brullen natuurlijk! Inmiddels begonnen met computerles op de gekregen laptop, ook weer een hele belevenis… Gerdy komt vertellen dat er een Amerikaanse dame van 75 jaar komt. Ze gaat slapen in het kinderhuis, komt een aantal weken helpen en reist dan door. Lisa en Taban uit Belgie zijn gestopt met school en beginnen volgende week als vrijwilligster bij Gerdy. Morgen komt een teacher om de kinderen wat bijles te geven, dus het wordt bere gezellig hier in het nieuwe jaar, 4 werkers(care takers), 4 vrijwilligers en een teacher….
Tot zover,
Bedankt voor de leuke reacties, ik heb gisteren nog kerstkaartjes ontvangen, voor de smsjes, voor de reacties op deze site,allemaal verwennerij…!
Lieve groetjes,
iny





  • 23 Januari 2012 - 17:13

    Joan Heersink:

    Hai je kan hier straks niet meer wennen. Heerlijk om te lezen en wat een bijzondere, tegenstrijdige wereld.
    groetjes en een goed 2012--))

  • 23 Januari 2012 - 17:56

    Johanna:

    dag Iny,

    vreemd om nu deel uit te maken van je verslagen. We hebben genoten van Ghana, het land en de kinderen, de rondreis. De mensen zijn over het algemeen erg vriendelijk, maar de Ghanese tijd.... dat is inderdaad wennen.
    Psalm 109 heeft ons veilig naar Elmina gebracht, al mocht de chauffeur wat mij betreft soms (eerder) gas minderen. Net als driver Adam wist hij de kuilen te ontwijken, maar bij Adam was het niet zo merkbaar.

    Nog fijne weken met je vriendin en tot gauw.
    Johanna

  • 23 Januari 2012 - 20:31

    Henny En Frans.:

    Geniet nog maar van de laatste lootjes!

  • 23 Januari 2012 - 21:27

    Marianne Bos:

    Het is iedere keer opnieuw leuk en interessant om jouw reisverslag te lezen.
    Bedankt! Geniet nog even met volle teugen!

    Groet,
    Marianne Bos (kring)

  • 26 Januari 2012 - 14:43

    Carlo Duinkerken Kad:

    Dag Iny,
    Graag willen we een stukje van jou opnemen in ons sociaal jaarverslag.
    Zou jij mij in maximaal 125 woorden kunnen schrijven waarom het voor jou de moeite waard is om een sabbatical te nemen en te gaan werken in Afrika? Je kunt me mailen naar carlo.duinkerken@kadaster.nl.
    Als je telefonisch bereikbaar bent, wil ik je ook wel bellen. Hoor graag van je? Groeten van Carlo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Sunyani

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Februari 2012

laatste dagen in het kinderhuis....

27 Januari 2012

collega kinderhuizen

23 Januari 2012

oud en nieuw

17 Januari 2012

Rondreisje met Hennie en Johanna

10 Januari 2012

kerst 2011
iny

hallo allemaal

Actief sinds 18 Juli 2011
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 44772

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 05 September 2013

ghana

01 September 2011 - 12 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: