ondertussen in het kinderhuis - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu ondertussen in het kinderhuis - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu

ondertussen in het kinderhuis

Door: inyheesen

Blijf op de hoogte en volg iny

08 December 2011 | Ghana, Sunyani

lieve allemaal, daar ben ik weer.
Er is elke dag wel wat te beleven, dan valt de stroom uit, dan hebben we geen water, dan weer een stortbui (alles nat), dan hebben de kinderen weer een dag vrij vanwege vergadering van de leerkrachten(waar ken ik dat van).

Gerdy en ik zijn op bezoek geweest bij de oma van het meisje dat voor adoptie in aanmerking komt samen met een tolk, om haar uit te nodigen voor een bijeenkomst bij social welfare. (Christa bedankt voor je info over de rechten van een kind, die kunnen we goed gebruiken!) Nou ik kan mij voorstellen dat het voor het meisje beter is om voor adoptie in aanmerking te komen. Haar familie (oude oma, geestelijk gestoorde moeder, zus van moeder, die ook niet erg slim is, met echtgenoot en wat kinderen die niet naar school gaan ) woont in 2 huisjes van hardboardplaat(niet te omschrijven hoe erg dat er verder uitziet) zonder stroom of water, midden in de boesboes (schrijf je dat zo?)Nu blijkt dat oma de adoptie niet wil omdat ze denkt dat Gerdy het meisje voor veel geld wil verkopen, dit is een nieuw aspect en belangrijk om te bespreken want dat is helemaal niet aan de orde. Volgens Gerdy gebeurt het wel dat families een kind voor adoptie verkopen, dus ze verzint het niet, maar in dit geval is daar geen sprake van. Ik hou jullie op de hoogte van het vervolg….

Inmiddels hebben we verschillende verjaardagfeestjes gehad, zoals de verjaardag van (daa) Moses en van Gerdy. Voor Moses hadden ze allemaal de omtrek van hun hand getekend en versiert met stiften, ik heb ze aan elkaar geplakt zodat er een rol ontstond, een mooi strik erom en het cadeau is klaar. Moses trakteerde op drinken en wat lekkers erbij,wat een feest!
De verjaardag ven Gerdy 14 dagen later verliep heel anders. Ik had samen met de kinderen het tuinhuis in de speeltuin versiert met slingers en ballonnen en 17 cadeautjes gemaakt van een stukje zeep tot een kam, een pak koekjes enz. zodat ieder kind een cadeautje kon geven. Samen met de kinderen met plakletters(uit holland!) een mooie poster gemaakt met de felicitaties en de namen van alle kinderen en boven de deur van haar kantoor gehangen. In het tuinhuis zingen we voor haar, geven de cadeautjes en hebben het gezellig totdat….het begint te stortregenen! De grote kinderen nemen de kleintjes op de rug mee naar binnen, ik neem de spullen mee en om een lang verhaal kort te maken, iedereen was zeiknat, dus eerst onder de douche. Daarna drinken en wat lekkers. Van de slingers en ballonnen was niets meer over! De werkers waren wat sceptisch, verjaardagen vieren ze niet in Ghana, dus ze vinden het steeds wat overdreven.

In het kader van sociale activiteiten komt Zuster Ursula op een zondagmiddag met een aantal leerlingen van de hoge school voor meisjes allemaal spulletjes brengen. De kinderen moesten allemaal iets meenemen van huis als een gift voor het kinderhuis en een aantal leerlingen en docenten kwamen het namens de school brengen. Het waren closetrollen, stukjes zeep, pakjes drinken, tandenborstels enz. Allemaal even op de foto voor de schoolkrant, weer een leuk idee.

Dan neemt een vrijwilligster uit België afscheid, zij heeft geld gekregen van het dorp waar ze woont om daarvoor een betonnen tafeltennistafel met accessoires te kopen voor in de speeltuin, ik ben benieuwt hoe dat gaat want de kinderen willen natuurlijk allemaal tegelijk spelen en de vriendjes en buurkinderen willen ook meedoen!

De buurman tailer verkoopt opeens ook radio’s en tv’s, dat kan zomaar zonder vergunning. Dan blijkt dat de mensen in de omgeving de herrie de hele dag niet zo waarderen! Een maand later zag ik dat hij met de tv’s aan de kant van de grote weg zat onder een boom. Ik hoorde (roddel in de buurt want dat kunnen ze hier ook goed)dat hij gestopt is met naaien omdat hij erg veel klachten kreeg en dus nauwelijks meer klanten heeft.

Elke avond na het eten ga ik met de grote kinderen sudoku’s maken. Ik heb maar 1 boekje maar ik maak ze zelf en gebruik dan steeds wat andere cijfers, dan heeft iedereen weer een nieuwe en iedereen een verschillende natuurlijk om overschrijven te voorkomen. Ze vinden het erg leuk en zitten meestal al te wachten met kun gemaakte sudoku tot ik kom, benieuwt of ze geen fouten hebben…
Op zaterdag ga ik smorgens met de kinderen zumba(soort fitness) doen van een dvd. De gewichtjes die we daarbij nodig hebben, heb ik gemaakt van lege plastic flesjes gevuld met water. Ook de kleintjes doen op hun manier leuk mee. Ook moet iedereen klussen; eigen schoenen poetsen, sokken wassen, schooltas schoonmaken, schooluniformen wassen, de stoep vegen, helpen eten voorbereiden (vandaag eten we vis) en de zondagse kleren klaarleggen, dus druk, druk…
Zondagsmiddags gaan we meestal wat leuks doen, waterpret in de speeltuin of naar Don Bosco spelletjes doen, leren fietsen, schommelen of voetballen met de grote jongens of streetdancing, maar ook dammen puzzelen, mens erger je niet, touwtje springen, skippybal, het is altijd erg leuk.

De buren waar we altijd langs lopen vanaf de weg naar het kinderhuis, zijn in verwachting, d.w.z. hun dochter. Het schijnt zo te zijn dat wanneer een dochter haar eerste kind verwacht ze naar haar moeder gaat een paar maand voor de bevalling. Haar moeder kan dan voor haar zorgen en haar de kneepjes van het ’vak’ leren, babyuitzet verzamelen enz.en na de bevalling hoe je voor de baby zorgt en vooral ook met welke rituelen! De tweeling (twee meisjes)zijn geboren toen we in Bolga waren dus even feliciteren en dan zien we ook de vader voor het eerst. De kinderen hebben nog geen naam. De vader komt een paar weken later de namen brengen. Dit schijnt een ingewikkeld proces te zijn waarbij de familie van vader de naam bepaald en dat hoeft geen vernoeming van een familielid te zijn, kan ook van een buurvrouw die veel voor de familie gedaan heeft of een chief, maar de familie moet het er wel over eens zijn! (Dus als moeder hoef je alleen maar af te wachten en te hopen dat het leuke namen zijn)

De buurvrouw (nu ook oma dus)des huizes heeft een winkeltje in town waar ze eigengemaakte(soort batik) lappen stof verkoopt. Ze maakt de lappen thuis, leuk om te zien en ik heb een aantal lappen van haar gekocht om kerstkleding van te laten maken. Wel oranje natuurlijk en ik ben benieuwt hoe dat eruit komt te zien, want de tailer maakt een schetsje van hoe ik het ongeveer wil, maar ik heb geen idee of mij zo’n ghanees model wel staat. Ik zal een foto opsturen en dan lees ik graag jullie reactie!

Dan geef ik jullie nog het beloofde recept van de pindasoep:
Stukjes kip in een pan halfvol water
Ui, knoflook, tomaten(of puree)4 pepers en een stukje gember in stukjes gesneden
en bij in de pan doen.
Na ongeveer half uur koken, ui pepers enz. fijnstampen of in de blender.
Een hele kop pindakaas, gemengd met water tot een papje, erbij doen.
Water aanvullen tot de gewenste hoeveelheid, nog 1 uur koken.
Naar smaak maggi en/of kerriepoeder.
Eet smakelijk
Ik ben benieuwt of jullie deze soep ook zo lekker vinden!
Liefs iny








  • 08 December 2011 - 15:48

    Monique Van Norden:

    Hoi Iny, had helaas geen tijd om je laatste avonturen te lezen, maar tot op heden is het een spannend reisverhaal, je beleeft steeds weer leuke en minder leuke avonturen. Ik wil je alvast een hele fijne verjaardag wensen, want weet niet hoe lang de post erover doet en of je dan weer van kastje naar de muur wordt gestuurd. Ik heb nog niet geboekt, kon tot op heden geen (betaalbaar en goed) hotel vinden, de goedkoopste is 100 Euro per nacht p.p., maar zal nog verder kijken. Heb jij misschien iets kunnen vinden?
    Liefs, Monique

  • 08 December 2011 - 20:55

    Regina:

    mooie jurk mam!zal wel hele mooie kindjes zijn die tweeling!wat een schatjes!!en 11 dec lekker feestje vieren hoor!kus

  • 11 December 2011 - 20:50

    Ben Uit Varik:

    Iny, nog van harte gefeliciteerd
    Ben

  • 11 December 2011 - 21:07

    John:

    van harte gefeliciteerd en een mooie warme verjaardag gewenst
    het idee pindasoep trekt mijn wangen naar beneden. mocht je nog een ander recept hebben lees ik het graag
    een fijne dag gewenst

  • 14 December 2011 - 17:11

    Ron:

    Hoi iny,ik lees veel mee hier,wel spannend allemaal.
    Je maak nog een hoop mee..
    En nog Hartelijk dank voor je kaart
    Ik lees net nog 60 dagen...wat gaat het snel he,maar zal blij zijn weer je te zien....ik mis onze vrijdag's bakkie koffie,en lekker kunnen praten met je..hier gaat alles goed...alles in de kerst versiering,geen boom,had er dit jaar geen zin in...ik blijf je volgen Iny.
    groetjes en een beste knuff...Ron en Hetty..en de kids..


  • 15 December 2011 - 08:27

    Monique Van Norden:

    Hoi Iny,

    Aangezien het lastig voor je is om via je prive mail te corresponderen, doe ik het maar zo: Hoop dat je een prettige verjaardag hebt gehad.Weet niet of je mijn sms hebt ontvangen maar ik heb een voorlopige vlucht geboekt, moet a.s. vrijdag defenitief beslissen. Ga met KLM , aankomstdatum 27--1-2012 om 21.00, vertrek 9-2 om 23.00. Ik kan de 10e niet vertrekken omdat ik de 11e weer naar de opleiding moet en er alleen nachtvluchten vertrekken.
    Liefs, Monique

  • 20 December 2011 - 23:24

    Cor En Anke:

    Dank voor je kerstkaart. We wisten al van Hans Buitenhuis waar je was. Hans is al een tijdje een collega van me in het verpleeghuis waar hij heerlijke dingen kookt voor de bewoners. Zo te zien heb je heel zinvol werk daar en doe je geweldig veel ervaring op. Het ga je goed!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Sunyani

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Februari 2012

laatste dagen in het kinderhuis....

27 Januari 2012

collega kinderhuizen

23 Januari 2012

oud en nieuw

17 Januari 2012

Rondreisje met Hennie en Johanna

10 Januari 2012

kerst 2011
iny

hallo allemaal

Actief sinds 18 Juli 2011
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 44741

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 05 September 2013

ghana

01 September 2011 - 12 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: