op bezoek bij de collega's - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu op bezoek bij de collega's - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu

op bezoek bij de collega's

Door: inyheesen

Blijf op de hoogte en volg iny

08 November 2011 | Ghana, Sunyani

Collega kinderhuizen.
Mijn plan om samen met de kinderen armbandjes te maken en in Nederland te verkopen begint vandaag. We gaan op bezoek bij een kinderhuis voor kinderen met een verstandelijke beperking om kralen te kopen.
Gerdy is hier eerder geweest en weet dat ze hier workshops hebben met kralen, die ze gedeeltelijk ook zelf maken. Nou een goed ideewant dan kan ik dit kinderhuis ook sponseren door daar kralen te kopen. We zijn ongeveer 2 en een half uur onderweg, prachtige natuur,kopen onderweg gebakken jam(soort patat )en een gekookt (met veel kruiden) ei en picknicken onderweg met koffie erbij.
We arriveren in een klein dorp en komen aan bij de ingang van een enorm ziekenhuisterrein (katholiek hospital mother Theresa)Via een slechte zandweg komen we aan bij het kinderhuis
“ Hand in hand community” Het is in 1992 opgericht door een Nederlandse kinder(tropen)arts InekeBosman die niet kon aanzien wat er gebeurde met kinderen met een verstandelijke beperking. In Ghana geloven de mensen dat deze kinderen kwade geesten zijn of kinderen van watergeesten, waardoor ze verstoten worden of nog erger. (zie evt.www.operationhandinhand.nl)
We krijgen een rondleiding door een van de medewerkers en komen ook in de beschutte werkplaats waar een Nederlandse vrijwilligster (verpleegkundige)ons welkom heet. Zij verkoopt ons kralen die gemaakt zijn van recyclet glas en we gaan door met de rondleiding.
Dan verschijnt er een Nederlandse man, die blijkt nu de directeur te zijn sinds 2009. Het geval wil dat Gerdy en hij elkaar kennen van vroeger toen hij tropenarts was in het noorden van Ghana toen zij daar ook werkte en het is een indrukwekkend weerzien. Hij roept zijn vrouw erbij en we worden uitgenodigd om wat te (koffie)drinken. Natuurlijk daarna telefoonnummers uitwisselen.Het was een indrukwekkend bezoek, een leuke sfeer op het terrein en enthousiaste mensen.
Inmiddels zijn ze deze week bij Gerdy op bezoek geweest (en hebben voor mij nog meer kralen meegenomen).
De armbandjes zijn erg leuk geworden, allemaal verschillend dus zeer exclusief en jullie kunnen ze kopen zodra ik terug ben in Nederland. De opbrengst is dan natuurlijk voor Gerdy!

Op zaterdag en zondag middag zijn de kinderen uit de buurt van het jongenshuis Don Bosco in Sunyani welkom om te komen spelen. Het is een jongensinternaat op een groot terrein waar de jongens dan met de vrijwilligers van alles organiseren voor kinderen, de toegang is gratis. Ze kunnen dan voetballen, volley-,basketbal afrikaanse dansles, er is een speeltuin met wip en schommels glijbaan enz. maar ze kunnen ook leren fietsen, touwtje springen en noem maar op,heel leuk. Voor onze kinderen is dat ook een feest om daar naartoe te gaan, niet elk weekend natuurlijk,maar wel ongeveer 1keerper maand. Meestal gaan de grote kinderen,maar voorproef zijn Gerdy en ik ook een keer met de kleintjes geweest, nou dat was erg leuk, ze hadden nog nooit op een schommel gezeten en vonden het prachtig(zie foto).

Deze week ga ik met Gerdy naar Bolgatanga dus even wachten op mijn volgende verslag! Liefs iny

• 08 November 2011 - 18:40

Regina:

vreselijk leuk idee mam die armbandjes!ik denk dat je flink wat moet maken!!
    XX

• 13 November 2011 - 11:17

13-11-11 HERGA:

LIEVE INY.

HET IS AL EEN TIJDJE GELEDEN DAT IK IETS VAN MIJ LIET HOREN. NA JOU VERSLAG TE HEBBEN GELEZEN VERNEEM IK WEL DAT JIJ JE DAAR NIET VERVEELD. INDRUKWEKKEND.WENS JE WEER VEEL SUCCES DE KOMENDE TIJD. GROETJES EN LIEFS. HERGA EN EN FAMLIE

• 17 November 2011 - 08:34

Adres In Ghana:

Hallo Iny, we willen ons pakket volgende week woensdag 23 november naar jou versturen. SVP graag het juiste adres doorgeven, zodat het op de goede plek terechtkomt en jij het ontvangt.
    Hartelijke groeten uit koud, mistig en vriezend Holland,
    Joan