activiteiten rond het kinderhuis - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu activiteiten rond het kinderhuis - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu

activiteiten rond het kinderhuis

Door: inyheesen

Blijf op de hoogte en volg iny

22 Oktober 2011 | Ghana, Sunyani

Activiteiten rond het kinderhuis.
Contextueel gezien is hier genoeg te doen, kinderen waarvan de moeder tijdens de bevalling overleden is en vader niet bekend.
Moeders die minder begaafd zijn waardoor ze niet in staat zijn om voor hun kind te zorgen, niet kunnen lezen en schrijven, dus geen werk, dus geen inkomen om voor hun kind te zorgen.
Vraag is of het contact met moeder dan per se verbroken moet worden of heeft moeder begeleiding nodig of kan/wil ze op bezoek komen.
Dit zijn onderwerpen die voor Social Wefare, zoals dat hier heet, niet aan de orde komen, ze denken daar niet over na. Het is ook niet gebruikelijk.
Gerdy is het met mij eens dat het wellicht een idee is om af te spreken dat wanneer een kind geplaatst gaat worden in het kinderhuis er een afspraak komt met iemand van de familie om op bezoek te komen of om op een andere manier contact te houden. Zij is in het noorden al bezig om families thuis te begeleiden en(financieel) te ondersteunen zodat het kind thuis kan blijven wonen of de weekenden naar huis kan.

Een aantal weken geleden kwam er een vraag om een baby op te nemen van ongeveer 6 weken
waarvan de moeder tijdens de bevalling overleden is en de vader kan er niet voor zorgen
omdat hij koeiendrijver is en rondtrekt met zijn koeien.
Dus de babykamer in orde gebracht en na een week kwam het bericht dat de baby overleden is.
De vader heeft de baby koeienmelk gegeven en die is vaak besmet met TBC. Nou dat vond ik toch wel even pijnlijk. Dan denk ik, waarom hebben ze de baby niet eerder gebracht!

Een week daarna komt er een verzoek om een tweeling van 3 weken op te nemen waarvan de moeder tijdens de bevalling overleden is, de familie is een nomadenvolk (koeienherders)dat niet weet hoe je een kind met de fles kunt voeden.. Nu gaan Gerdy en ik voorstellen om de baby's te accepteren mits het contact met familie blijft en het kind zodra het wat groter is weer terug kan naar zijn familie. Ik zal mijn contextuele kennis er eens flink tegenaan gooien,dat begrijpen jullie natuurlijk!
Inmiddels is duidelijk dat de tweeling niet komt, na veel wikken en wegen is het toch teveel werk(is haar ervaring met de tweeling die nu 2jaar is en ook als baby kwamen) vooral snachts,dus social welfare gaat een ander kinderhuis zoeken die wel plaats heeft. De meeste kinderhuizen willen liever geen baby’s omdat dat vaak erg veel werk is en er medisch vaak ook van alles aan de hand is en de dokter is ook duur.
(trouwens die staken nu al 14 dagen!)

Dan komen er op een zondagmiddag 3 deftige Ghaneese dames op bezoek,krijgen een rondleiding en spreken daarna met Gerdy. Toen ze weg waren vertelde Gerdy dat 1 van de dames een kindje wilde adopteren, een meisje van ongeveer 2 jaar. Gerdy heeft info gegeven dat dat (ook in Ghana gelukkig) niet zomaar kan! Daarnaast hebben we geen meisje van 2. De dames gaven Gerdy wel een groot compliment dat het in het kinderhuis zo schoon is, dat de kinderen in bedden slapen(is blijkbaar ook niet vanzelfsprekend)

Wel hebben wel een meisje van drie die op de nominatie staat voor adoptie bij een artsengezin die zelf geen kinderen hebben.
Ze is 2 jaar geleden gebracht door een chief(soort burgemeester, maar dan meer praktisch)toen ze 1 jaar was. Ze zwierf in het dorp op straat met een min of meer(zoals ik het begrijp) psychotische moeder en verdere familie was niet bekend.
Nu is social welfare erachter gekomen dat de oma(moeder van moeder) nog leeft, dus contact opgenomen en oma wil geen toestemming geven voor adoptie. Nou hier komen verschillende reacties los. Gerdy geeft aan dat oma nooit op bezoek is geweest, ook nooit geld gestuurd heeft, dus als ze de adoptie weigert moet ze gaan betalen. Bij oma plaatsen is geen optie, het kindje kent oma niet en binnen de kortste keren kan de chief haar weer verwaarloosd van de straat plukken en kunnen we van voor af aan beginnen. De adoptieouders zitten te wachten, dus de rechter komt eraan te pas, de chief is opgeroepen als getuige, Social Welfare heeft een gesprek met oma om haar te laten zien dat het beter is voor het kind. Ik vraag of er afspraken gemaakt kunnen worden dat oma evt. op bezoek kan komen bij het adoptiegezin. Afwachten hoe dat verder gaat....

Dan komt er een mevrouw langs die dagopvang zoekt voor haar kindje van 1 jaar totdat ze op 2en een half jaar naar school kan, soort crèche idee. Ze werkt in de buurt maar haar familie woont ver weg. Nou dat is niet gebruikelijk in het kinderhuis!

Ik zie dat baby's die wel een moeder hebben, dag en nacht bij hun moeder zijn,
overdag op de rug en snachts samen slapen(niet altijd in een bed,maar wel samen)Hoezo hechte band en lijfelijk contact. Kinderen vinden dat erg prettig! ik zie in het kinderhuis de tweeling van 2 wanneer ze moe zijn trekken ze aan de rok van de werkers en willen op de rug. Dan gaat de duim in de mond en ze slapen zo. De werker gaat ondertussen gewoon door met de afwas of eten koken of strijken. Dat ga ik ook uitproberen, ze gebruiken gewoon een laken, dus niets van moeilijke testen of het wel veilig genoeg is.
Nou dit was even een wat serieuzere kant van de zaak, maar wellicht ook leuk om te weten dat het kinderhuis absoluut niet saai is en het contact met de buitenwereld prima!

Iedereen weer bedankt voor de leuke reacties, moeder jij ook!
Dirkje gefeliciteerd met je rijbewijs!
Is er al gezinsuitbreiding in de Smutslaan?
Hennie en Johanna, leuk dat jullie komen met kerst en oud en nieuw!
Ook groetjes voor de kleikunstenaressen en Annemiek!

Liefs ook voor de mensen die ik nu niet bedankt heb, en tot het volgende bericht iny

• 22 Oktober 2011 - 22:06

Alex Kleijnen:

Weer een genoegen om je wedervaren te lezen Iny. Je bent lekker bezig daar. Een echte maatschappelijk werker verloochend zich niet hé. Wat ik me afvraag is waar het kindertehuis op draait, ik bedoel financieel. Waar komen de centen vandaan ? Hier in Ermelo neemt Wiert Omta afscheid als burgemeester en inmiddels is zijn opvolger bekend. E.e.a. bracht wel paar extra vergaderingen met zich mee dus ik ben ook goed van de straat. Hartelijke groet.