weer van alles meegemaakt - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu weer van alles meegemaakt - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu

weer van alles meegemaakt

Door: inyheesen

Blijf op de hoogte en volg iny

14 Oktober 2011 | Ghana, Sunyani

Weer van alles meegemaakt.
Verjaardag van Lolo
Zaterdag was 1 van de meisjes (Lolo)jarig en werd 5 jaar. We hadden uit de containerspullen een leuke pop gevist om cadeau te geven, maar konden nergens extra kleertjes voor die pop vinden(35 cm lang) Het valt me op dat ze hier wel babyspeelgoed hebben maar voor kinderen na 4 jaar is er weinig, alleen schoolboeken en schriften dus mijn indruk is dat de kinderen vanaf zo'n beetje die leeftijd moeten leren en werken(meehelpen) en niet meer spelen.
Verder nog wat kleine spullen die Gerdy als gift ontvangen heeft (als je geen geld hebt moet je wat) zoals kleurtjes
‘Smorgens moet er eerst gewerkt worden, iedereen moet meehelpen met allerlei klusjes zoals schoenen poetsen en sokken wassen enz.
‘Smiddags gaan we de verjaardag vieren, Lolo de zondagse jurk aan feestmuts op en zingen met z’n allen. Ze glunderde helemaal!(zie foto),daarna een pakje drinken (van een gift van vorige week, maar smaakt het even lekker van). In het centrum hebben we wat chipjes gekocht en smullen maar! De kinderen genieten ervan… Ik moet dan toch even denken aan hoe de kinderfeestjes in Nederland gaan en voel toch een beetje schaamte!

De kerk
Nou hier duren de kerkdiensten ongeveer 3 uur, wel even wennen om zo lang in de kerkbank te zitten en de aandacht erbij te houden, maar aan de andere kant is het wel een vrolijke boel met veel muziek, vrolijke mensen met kleurrijke kleding en een dominee die met stemverheffing de preek laat horen, dus het is niet saai! Ook de kinderen zien er feestelijk uit en de kleurtjes staat ze zo leuk.
De dienst in het engels begint om 7.15 uur dus op zondag half 6 opstaan om op tijd te komen want de kinderen, gaan ook mee... die gaan naar de zondagschool! Bij thuiskomst de zondagse kleren weer uit en dan gaan we iets leuks doen zoals met water spelen(zie foto)

Winkelen in het centrum,
Winkelen in het centrum is ook een bijzondere belevenis. Ik zal jullie aan de hand van foto’s (zijn denk ik duidelijker dan mijn omschrijving).De kippen worden levend verkocht, dus zelf slachten of diepvrieskip. Verder zijn er veel handwerkberoepen zoals de tailer, de schoenmaker, de smid voor mooie hekwerken,enz.
Pasfoto’s laten maken is ook een bijzondere gebeurtenis. Een wat oudere man met een eenvoudig digitaal cameraatje en een bril op van het soort jampot, komt naar buiten met een bankje. Het zet dat bankje op straat in de zon waar ik op moet gaan zitten. Dan komt er een jongeman met een rode lap, die komt achter mij staan en zorgt ervoor dat de rode lap de achtergrond is van mijn foto. Dit levert natuurlijk ook het nodige publiek op en ik kan niet stoppen met lachen. Hij maakt een aantal foto’s en na enkele minuten komt de hij naar buiten met 4 pasfoto’s, ik ben benieuwt en ja hoor… ogen dicht. Dan een soort discussie want volgens die oude man is dat niet zo. Volgens mij kan hij dat niet zien, dus weer lachen.
Omdat hij meerdere foto’s gemaakt heeft zoek ik een andere uit. Die voldoet ook niet aan de eisen voor het paspoort want je kunt b.v. mijn oren niet zien, maar volgens Gerdy kijken ze bij de immigratie dienst, waar ik naar toe moet voor het verlengen van mijn visum, niet zo kieskeurig. Hij knipt ze alle vier met de hand(dus ook niet zo recht) uit, ik betaal en hij pakt de foto’s ín een stukje afgescheurde krant, heeft een big smile op zijn gezicht en bedankt mij vriendelijk. Nou ik kwam niet meer bij en de toeschouwers ook niet dus het was een vrolijke boel en wie lachte er nu om wie?!
Zo is er elke keer weer wat te beleven en te zien, zie de foto’s van de washandjes en de bh’s.
De kruiwagenjongens zitten in het midden van de straat op hun kruiwagen te wachten op een klant.
Het zijn werkloze jongeren die een centje bij verdienen. Wanneer je b.v. een zak rijst gekocht hebt wenk je een van de jongens die dan de zak rijst naar je auto brengt met hun kruiwagen voor een fooi. Het kan ook zijn dat een winkelier dat als service voor de klant doet. Hoe kom je op het idee, leuk initiatief, beter dan niets doen.
Volgende keer ga ik door over winkelen want zoals jullie lezen is hier ook veel over te vertellen, anders,maar erg leuk.
Liefs iny


  • 16 Oktober 2011 - 09:33

    Hoi Iny,:

    Elke dag weer nieuwe verhalen en indrukken. Als ik die tailer zie zou je eens kunnen vragen of hij restjes stof heeft die niet meer gebruikt worden. Je kunt hier vaak leuke dingen mee maken met met de kinderen. Hand omtrekken en opvullen met stofjes, poppetjes van knippen en opvullen, vingerpopjes maken en elkaar verhalen vertellen, een tekenvel op de grond en van 1 kind een omtrek maken en opvullen met kleurpotloden,lapjes en bladeren en dan ophangen en zo een groepje maken. Iny, zomaar wat ideeen die bij mij opkomen. Vaak veel plezier met weinig middelen.Ik ben wel benieuwd hoe een vrije dag er voor de kinderen uitziet en wat jullie dan doen?
    Veel plezier en tot het volgende bericht.
    groet Gitta.

  • 16 Oktober 2011 - 12:20

    Dirkje:

    ha Iny,
    Fijn ook zo'n kleermaker die werkt onder het motto 'vertrouw op God' (zag ik op de foto's). Als die net zo werkt als de fotograaf van je pasfoto's, belooft dat wat. Ik ben wel blij dat hier in Nederland - en op Veldwijk zeker - de kerkdiensten niet zo lang duren. Zeker niet als je dan als voorganger met stemverheffing moet praten. En zo vroeg! Het klinkt wel alsof je veel geniet en je over veel verwondert. Mooi!
    Bij ons gaat alles goed. Ik heb zelfs mijn rijbewijs gehaald!
    groetjes ook namens de collega's,
    Dirkje

  • 17 Oktober 2011 - 07:39

    Johanna:

    Iny, wat een belevenissen,
    mooi om te lezen hoe je geniet en je verwondert.
    Leuk idee van Gitta, benieuwd of je daar inderdaad wat mee kunt.
    Ook ik heb pasfoto's laten maken (paspoort en visum), er mocht nog geen glimlachje af!

    h.groet,
    Johanna

  • 17 Oktober 2011 - 11:47

    Joke Klein Geltink:

    Hallo Iny,

    Erg leuk om je verhalen te lezen en de foto's te zien. Wat ben je in een totaal andere wereld terecht gekomen zeg, wel heel mooi om mee te maken, lijkt me! Heel veel succes, ik zal je verhalen blijven volgen hoor!

    Groet, Joke

  • 17 Oktober 2011 - 13:12

    Emma:

    Als ik zo lees beleef je elke dag wel wat nieuws en ben je heel druk met de kinderen. Heel bijzonder allemaal.

    Leuk ook dat je bij een begrafenis mocht zijn. Ik heb in de boeken gelezen dat dat een "soort feest is" en dat ze in Ghana ook hele aparte doodskisten hebben die iets weergeven van het leven van de overledene. Heb je daar ook iets van gezien?

    Groet,
    Emma

  • 18 Oktober 2011 - 07:50

    Sandra:

    Even googelen en dan vind ik de site van Iny Heesen in Ghana. Fijn te lezen dat je het naar je zin hebt.
    Lieve groet, Sandra

  • 19 Oktober 2011 - 21:01

    Truus:

    Lieve Ini. ook al reageer ik niet elke keer, ik blijf je wel volgen. Nog bedankt voor je mail,.Ik ben verbaasd dat je daar nog tijd voor over hebt maar vond het wel fijn. Blijf lekker genieten.
    Lieve groeten van Truus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Sunyani

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Februari 2012

laatste dagen in het kinderhuis....

27 Januari 2012

collega kinderhuizen

23 Januari 2012

oud en nieuw

17 Januari 2012

Rondreisje met Hennie en Johanna

10 Januari 2012

kerst 2011
iny

hallo allemaal

Actief sinds 18 Juli 2011
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 44799

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 05 September 2013

ghana

01 September 2011 - 12 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: