huwelijksceremonie - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu huwelijksceremonie - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu

huwelijksceremonie

Door: inyheesen

Blijf op de hoogte en volg iny

05 Oktober 2011 | Ghana, Sunyani

Gerdy en Moses hebben een huwelijksfeest en ik mag mee.
Een week van tevoren krijgt Gerdy een telefoontje met de uitnodiging, de plaats van de huwelijksvoltrekking en het begint om half 10.
Bruiloften en begrafenissen zijn altijd op zaterdag zodat iedereen in de gelegenheid is om te komen en dat gebeurt ook altijd.
Gerdy stelt voor om om half 11 te vertrekken, ik vraag voorzichtig of ik dan niet het huwelijksritueel ga mislopen. Volgens haar niet want het is Ghaneese tijd.
Ik heb een metaal kleurig dienblad gekocht als geschenk (je geeft op een huwelijk iets voor de ‘uitzet’)
We vertrekken kwart voor 11 en komen rond 11 uur aan en wat blijkt…we zijn een van de eerste gasten!
Langzaam druppelen de gasten binnen. De dames in mooie felgekleurde jurken en iets moois op hun hoofd, de heren ook in traditionele kleding.
Het feest is bij iemand thuis op de binnenplaats.
Iedereen zit op een plastic stoel en er is keiharde muziek.
Om 12 uur komt de bruidegom, die bij zijn familie gaat zitten.
Dan is er een soort ceremoniemeester die de beide families aan elkaar gaat voorstellen.
Daarna begint het overleg en krijgt de bruidegom toestemming van de familie van de bruid om met haar te trouwen. Daarna de bruidsschat die door de familie van de bruidegom naar de fam van de bruid gaat.
Dan komt er een stapel witte zakdoekjes tevoorschijn metin 1 van de hoeken een snoepje gevouwen.
Nu is het de bedoeling dat iedereen wat geld geeft voor de bruid en daarna krijg je een zakdoek.
Die kun je later gebruiken om mee te zwaaien
Het snoepje was heerlijk want het was inmiddels 1 uur en ik had na het ontbijt nog niets te drinken of te eten gehad en het was warm ….onder het plastic dak
De ceremoniemeester nodigt de bruidegom en zijn vader uit om de bruid te zoeken, soort ritueel Dit gaat gepaard met harde muziek en familieleden die in een soort polonaise achter de bruidegom aan gaan en natuurlijk duurt het even voordat hij zijn bruid gevonden heeft.
De huwelijksvoltrekking gebeurt door de vader van de bruid,die haar weggeeft aan de bruidegom (als ik het goed begrepen heb) en daarna door de dominee handen op de bijbel,ringen wisselen en dan komt de preek, waarbij de dominee(ik versta er geen woord van want het is in dialect) maar ik hoor wel steeds een enorme stemverheffing en een ik zal maar zeggen enorme enthousiasme dat meer dan een half uur duurt.
Allerlei toespraken van gasten volgen en ook Moses doet een woordje door de krakende microfoon en stelt Gerdy en mij voor (wij zijn de enige brunnies d.w.z.blanken)
Om 15 uur staat Moses op en geeft aan dat we gaan. We geven het bruidspaar ons cadeau en lopen naar buiten.
Het bruidspaar volgt ons om samen met ons op de foto te gaan. We krijgen alle drie een plastic tasje mee met een flesje cola en een soort saucijzenbroodje.
In de auto vertelt Moses dat het nog tot zeker heel lang doorgaat met toespraken en ik was er niet rauwig om want ik had het heet, ik versta het niet en had honger.
Tot de volgende keer…
Liefs iny

  • 05 Oktober 2011 - 17:08

    Ben:

    Wat een ervaring, Om nooit te vergeten, Iny

  • 05 Oktober 2011 - 18:15

    Gitta:

    Beste Iny,
    Ik lees en zie op de foto dat je ervan geniet en zoveel kinderen die nu wel een thuis hebben en naar school gaan ook dankzij jouw hulp en die van vele anderen. Ik heb je verslagen en de link doorgestuurd naar Jorgen om te lezen en vooral de huwelijksceremonie is zeer passend.Verder gaat het goed hier en alles is nog bij het oude en geen schokkende zaken te melden. Het was weer heerlijk om mee te reizen en Iny geniet en een dikke knuffel voor alle kinderen daar van mij.
    Tot het volgende verslag,
    zorg goed voor jezelf, groet Gitta.

  • 05 Oktober 2011 - 20:23

    Gert:

    Hallo Iny,
    Wat een prachtige verhalen schrijf je. Echt schitterend. Als ik jou verhalen lees moet ik meteen weer denken aan de tijd dat onze dochter (Linda) in Ghana was. Heel veel dingen die jij verteld zijn erg herkenbaar. Met het stokje van de leraren had Linda ook heel veel moeite. Er werd daar ook wel mee geslagen. Heel erg vond ze dat en ze is daardoor ook eerder naar een ander 'stageplek' gegaan. Goed om te horen dat het goed met je gaat, dat je nog weinig last van ziek, zwak en misselijkheid heb gehad. Deze ervaring blijft je altijd bij en zal je nooit weer vergeten. Geniet ervan en ik zal je verslagen zeker volgen. Groet Gert

  • 06 Oktober 2011 - 08:27

    Truus:

    Lieve Ini, ik ben het helemaal met Ben eens, zoiets vergeet je nooit . Ik kijk zelf nog dagelijks terug op mijn reis naar malawi. Het is op de foto's te zien dat je heel erg geniet. Het is hier inmiddels koud, nat en winderig. De herfst is echt begonnen.
    Kijk al weer uit naar je volgende belevenissen. Groetjes Truus

  • 07 Oktober 2011 - 09:39

    Ginny:

    Je vertelde gister dat je weer nieuwe reisverslagen had geschreven. Gelijk gaan lezen, echt super leuk!!
    De tijd vliegt, geniet ervan!

  • 07 Oktober 2011 - 12:23

    John:

    ha die iny,
    ik had al eens vaker naar deze website gekeken maar ik was er een beetje moedeloos van geworden want ik zag alleen maar je eerste verslag! ik denk wanneer lees ik nou hoe het er nu is ? maar vandaag ben ik er achter gekomen dat ik de verslagen aan de linker zijde gewoon kan vinden. Dom he.
    goed, dan maar een middagje vrij om ze allemaal te lezen en naar de foto's te kijken. ik heb er van genoten. het ga je goed . john

  • 07 Oktober 2011 - 16:50

    Janneke Schuurman :

    Lieve Iny,

    Wat schrijf je leuke reisverslagen .
    Wat beleef je veel. Volgens mij geniet je erg, ondanks de hitte en de cultuurverschillen.
    Hier is alles óke. Herfstweer.
    Tot de volgende keer.
    Groeten, Janneke

  • 10 Oktober 2011 - 11:41

    Piet V.d. Rovaart :

    Hoi Iny ik was even achter met de reisverslagen, maar heb ze met plezier gelezen. Groeten Piet

  • 10 Oktober 2011 - 12:56

    Ron..Harderwijk:

    Hoi iny..vermaak je je een beetje...hier gaat alles goed..alleen het weer niet hihi,je weet het he ik hou van zon.. groetjes en knuff Ron....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Sunyani

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Februari 2012

laatste dagen in het kinderhuis....

27 Januari 2012

collega kinderhuizen

23 Januari 2012

oud en nieuw

17 Januari 2012

Rondreisje met Hennie en Johanna

10 Januari 2012

kerst 2011
iny

hallo allemaal

Actief sinds 18 Juli 2011
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 44723

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 05 September 2013

ghana

01 September 2011 - 12 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: