naar school - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu naar school - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu

naar school

Door: inyheesen

Blijf op de hoogte en volg iny

26 September 2011 | Ghana, Sunyani

Naar school
Het is elk jaar maar weer afwachten of de financiën rondkomen om alle kinderen naar school te laten gaan en zo ook dit jaar.
Gerdy heeft gelukkig de afspraak met school kunnen maken dat ze in termijnen het schoolgeld mag betalen, dus kan ze steeds wat giften sparen en hoeft niet het hele bedrag in 1 keer, want ze hebben aan het begin van het schooljaar ook een uniform, schoolboeken en schriften, nodig en het eten tussen de middag moet apart betaald worden.
Tot grote vreugde van Gerdy mogen 4 kinderen gratis naar school van de directie van school en
ze is zeer dankbaar dat het Kadaster een bijdrage geeft voor Tina, zodat het dit jaar gelukt is om alle kinderen naar school te laten gaan en volgend jaar maar weer zien.....

Vandaag is de grote dag, na 6 weken vakantie weer naar school.
De kinderen krijgen allemaal een tas mee met voor sommigen een plastic doos warme rijst en een stukje brood voor in de pauze.
Om 7 uur vertrekken we, een half uur lopen, de kleintjes willen allemaal naast mij lopen, hoe doe ik dat?
Moet ik een lijstje bijhouden van wie wanneer om het eerlijk te verdelen? En wie dan eerst, ik kan niet kiezen,ze zijn allemaal “om op te eten”!
We lopen kruip door sluip door langs houten hutjes, bij mensen door de tuin, langs smalle paadjes en zingen onderweg versjes die ik ook ken(vader Jacob in het engels). Ik kijk mijn ogen uit. Overal lopen ‘scharrel’ beesten, schapen, geiten, kippen met kuikentjes, ook loslopende honden en katten, enz.(muizen).De mensen die we tegenkomen onderweg groeten allemaal erg vriendelijk, er lopen kinderen in allerlei verschillende uniformen, mensen met schalen koopwaar op hun hoofd, een enkele man op de fiets (zouden de kinderen kunnen fietsen, ik heb geen fiets gezien?)
Bij school aangekomen heb ik verschillende foto’s gemaakt van de kinderen, ik moest met de grote meiden mee in de klas en ze waren apetrots dat ze met een blanke “ma”(afkorting van madam)waren en kregen daardoor veelaandacht van de andere klasgenoten, die kennis met mij wilden maken. Ik werd voorgesteld en ze wilden mijn arm vasthouden, mijn haren voelen (lekker zacht)dus ik voelde me wel een beetje een bezienswaardigheid, een echte buitenlander,en dat was ik ook want ik heb geen andere blanke ouder of kind gezien.
Ik blijf nog even op het schoolplein staan kijken hoe al de ouders hun kinderen komen brengen, vele moeders met ook een kind op de rug,wat een dropjes!
Ze komen met de taxi,met de schoolbus of lopen zoals wij. De schoolbussen zijn helemaal volgepropt zijn met kinderen, onvoorstelbaar zo vol!

De bel gaat en alle kinderen moeten op het schoolplein keurig in de rij gaan staan staan..
Ik zie dat de leerkrachten allemaal met een stok(je) onder hun armen lopen, en jullie raden al waarvoor die is neem ik aan….ook wanneer een kind niet goed staat of niet stil staat in de rij, Nou dat is even wennen, ik voel plaatsvervangend pijn.
Daarna volgt het zingen van het volkslied bij de vlag, op de maat van de trommels. Vervolgens een soort onze vader gebed en voor zover ik het kan volgen, mededelingen over de boeken.
Dan beginnen de trommels weer en moeten ze op de plaats marcheren en flink zwaaien met de armen,grappig gezicht vooral de kleintjes met hun kleine armpjes! Op het sein van de meester marcheren ze naar de klas! Nou dat is nog eens discipline, dat gaat in Nederland wel anders,…



Smiddags om 15 uur komen de kinderen uit school en kunnen ze mee met Gerdy in haar auto, 19 kinderen, hoezo,ik heb mijn wagen volgeladen…
Iedereen heeft een boekenlijst mee, mijn volgende klus! Er is een grote doos vol met boeken van vorig schooljaar, dus uitzoeken maar...
Voor 13 kinderen allemaal verschillende klassen die per persoon ongeveer 8 boeken nodig hebben, wat een gezoek… Daarna op school de ontbrekende boeken kopen,wat bleek, een aantal boeken konden we toch niet gebruiken(moest dit jaar weer een andere titel zijn),maar ook waren verschillende boeken nog niet aangekomen. Iedereen moet ook 22 of meer schriften hebben (met ruitjes en lijntjes en blanco enz. en uiteindelijk komen we met 4 verhuisdozen vol schriften en boeken thuis die niet gesorteerd zijn ingepakt, weer uitzoeken dus!
In Nederland zouden we dat een ongeorganiseerde bende noemen.

Inmiddels loop ik elke dag met de kinderen naar school en alleen weer terug, een heerlijke ochtendwandeling en er is veel te zien onderweg, allemaal bezige mensen, druk metvan alles.
Op een vrijdagmorgen komen we schoolkinderen tegen die weer naar huis lopen, dat zijn kinderen waarvan de ouders het vorig schooljaar nog niet(helemaal) betaald hebben.
Bij school zie ik een leraar met een lijst bij de ingang staan om iedereen te controleren, wie nog niet betaald heeft moet naar huis,en mag pas terug komen wanneer de ouders betaald hebben. Nou een rigoureuze maatregel…
Heeft Gerdy al betaald of moet ik ook terug? Ik mocht door,ik had ook niet anders verwacht want Gerdy is erg punctueel in dat opzicht.

De week daarna stortregende het op het tijdstip dat de kinderen naar school moeten, wat nu? Door de regen en de modder? Gerdy geeft aan dat ze wacht tot het droog is,volgens haar komen de leerkrachten ook niet naar school wanneer het regent,dus de kinderen gaan lekker in de tv kamer zitten een filmpje kijken en vinden dat helemaal niet erg volgens mij!
De foto’s bij dit verslag komen de volgende internetcafé mogelijkheid, duurt te lang voor nu dus die houden jullie nog tegoed.

Iedereen weer bedankt voor de lieve reacties en mailtjes, leuk!

Tot het volgende verslag,

Groetjes iny







  • 26 September 2011 - 17:06

    Alex Kleijnen:

    hoi Iny. ik wist niet van je avontuur en experience, dus was verbaasd te lezen dat je in Ghana zat. Wow.
    Achteraf bleek dat je Rieko en Maria, kort voor je vertrek had ontmoet in het dorp en jouw reis was toen ter sprake gekomen alleen de beide dames hadden vergeten het me te vertellen. Ik moet zeggen, je schrijft beeldend, 'n plezier om te lezen wat je zoal beleefd en ziet. Hier in Ermelo maken we zowaar een nazomertje mee, vandaag 21 C. groeten en blijf gezond. alex

  • 27 September 2011 - 05:02

    Gitta:

    Hoi Iny, Wat een ander leven daar en het is erg leuk om je verslagen te lezen. Vergeet vooral niet om veel foto's te maken en blijf vooral schrijven zodat ik ook een beetje in Ghana ben en met je mee kan reizen. Hier is alles goed en bezig met de inzet van de CAO en dit afgezet tegen schoolkosten en overleven, is het hoog tijd om de bijdrage voor een goed doel in de CAO weer op te nemen, was er ook toen ik begon met het Goaak.Geniet en pas goed op jezelf!
    groet Gitta.

  • 29 September 2011 - 11:54

    Herga Ter Borg:

    Lieve Iny. Heb jou verhaal met aandacht gelezen. Bedankt voor je felicitatie. Het was een fijne dag met veel bezoek. Voor jou weer veel succes. Groetjes en liefs van Henk en Herga.

  • 04 Oktober 2011 - 19:19

    Lianne Van Selm:

    Hallo Iny,

    Ik zie dat je een lange tijd in Ghana ben geweest. Ziet er super uit! Ik hoop dat jij mij met iets zou kunnen helpen. Ik ben een student aan de Hogeschool Inholland en volg nu een minor Community based tourism. Het project wat wij nu aan het doen zijn gaat over Ghana . Een gedeelte van ons onderzoek is om er achter te komen wat het beeld is wat mensen van Ghana hebben. Aangezien jij in Ghana bent geweest je de perfecte kandidaat om ons helpen met het onderzoek. Wij zouden graag een aantal vragen stellen met betrekking tot Ghana.

    Hopelijk wil je ons helpen. Het zijn 18 vragen en het beantwoorden zal ongeveer 10 minuten duren. Alvast heel erg bedankt. Je kan je antwoorden via mijn schoolmail terug sturen: 462098@student.inholland.nl

    Groetjes Lianne

    1. Gender
    2. Age
    3. Residence
    4. What is your profession?
    5. What is your home situation?
    - single
    - married, no children
    - married, young child(ren)
    - married, empty nest
    6. How many times have you been to Ghana?
    7. Did you visit the city or the villages in the North/South?
    8. What kind of holiday/trip did you book mostly? like:
    - luxury (5-star hotel etc.)
    - basic
    - community based tourism (staying at a local family)
    - etc.
    9.What kind of holiday/trip did you mostly use? like:
    - volunteer work
    - for work
    - holiday all-in deal
    - holiday organized by myself
    - etc.

    10. Why did you choose to go to Ghana? What was the main reason?
    11. What were your expectations of Ghana before your visit? like: -poor, - developed, -good infrastructure etc.
    12. Did those expectations come out? If not, what were the differences?
    13. Did you have/Do you have any preconceived opinions about Ghana? If yes, what are they?
    14. During this holiday/trip, what were the positive/negative aspects in Ghana?
    15. What do you think should be improved (based on those (negative) experiences etc.)?
    16. Would you visit Ghana again in the future?
    17. Would you recommend Ghana to others? Explain
    18. Have you ever heard of the Meet Africa Foundation? If yes, what can you tell us about it?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Sunyani

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Februari 2012

laatste dagen in het kinderhuis....

27 Januari 2012

collega kinderhuizen

23 Januari 2012

oud en nieuw

17 Januari 2012

Rondreisje met Hennie en Johanna

10 Januari 2012

kerst 2011
iny

hallo allemaal

Actief sinds 18 Juli 2011
Verslag gelezen: 585
Totaal aantal bezoekers 44742

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 05 September 2013

ghana

01 September 2011 - 12 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: