kennismaken met dekinderen - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu kennismaken met dekinderen - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu

kennismaken met dekinderen

Door: inyheesen

Blijf op de hoogte en volg iny

18 September 2011 | Ghana, Sunyani

Kennismaking met de kinderen
Onder het muskietennet geslapen, stinken naar de deet (muggenmelk) en erg benieuwt naar de eerste kennismaking met dekinderen.
Om 3 uur snachts moet ik naar toilet, die is naast de keuken dus ik moet over de binnenplaats in het donker(wel een nachtlampje aan en de lamp in de toilet).De grote toegangshekken zitten dicht. Welke enge beesten kan ik tegen komen? Eerst zien dat ik de opening van het muskietennet kan vinden. Dan kleren en schoenen aan en de stoute schoenen. Ik hoor wel allerlei dierengeluiden(ik denk sprinkhanen en gekko’s) maar heb alleen wat vliegen muggen en een kakkerlak gezien.
Ik werd wakker om 6 uur door het geluid van lachende en spelende kinderen, een aantal voor mijn deur. Wat ga ik nu doen,ik moet nodig naar de toilet en moet daarvoor langs de kinderen. Ga ik mij alvast voorstellen of loop ik snel door naar toilet,ik kies voor het laatste,maar toen ik de deur open deed kreeg ik een enorm welkom met briefjes en tekeningen, dus doorlopen was geen optie.
Ik zag dat er ook al tekeningen met welkom erop van alle kinderen boven mijn deur hingen en ik werd er verlegen van…
Dan douchen, ik zag alleen een koude kraan dus het komende half jaar alleen koud douchen en mijn haren wassen….Hoort er allemaal bij!
Gerdy had een hollands ontbijt voor me klaargemaakt bij haar thuis, met de kaas die ik voor haar had meegebracht en de filterkoffie, ik zag dat ze er zelf ook van genoot.
Toen kwam het voorstelrondje. Gerdy riep alle kinderen bij elkaar en om de beurt noemden ze hun naam en leeftijd. Ik vond het indrukwekkend,wat een dropjes! Op het eerste gezicht lijken ze nogal op elkaar, allemaal donker , dezelfde kleur haar en ik kan ze moeilijk verstaan. Ze spreken het engels met een accent en sommigen spreken alleen hun eigen taal, handen en voetenwerk dus . Ze zijn niet verlegen, willen gelijk op schoot en van alles laten zien, dus ik voel me zeer welkom! Nu namen oefenen, Lily, Lolo, Linda, alle drie even groot en even oud, dus dat zal wel even duren,ook de ghaneese namen baba, razack, abigail, ophelia, rachia, enz.
Ik heb een zak met snoep voor ze meegenomen, vonden ze geweldig, ze krijgen bijna nooit snoep!
2 strandballen opblazen en je hebt er geen kind(eren) meer aan…..
Nou eerst mijn internet proberen en ik raak steeds meer in de stress, zal wel weer aan mij liggen ik ben zo’n sukkel met al dat technische gedoe. De telefoon doet het ook niet dus ik kan niemand laten weten hoe het gaat en Emma niet bereiken om afspraken te maken, balen. Aan de andere kant maar accepteren ( de telefoon en internet van Gerdy doen het ook niet hier), dit is ook Afrika!
Wat ga ik doen in het weeshuis? Mijn eerste grote klus, alle schooluniformen moeten uitgezocht worden, kijken wat nog past, wat is nog heel, missen knoopjes wat kan nog gemaakt. Er staat een doos met 2de hands gekregen uniformen, daarmee aanvullen en wat mist moeten we daarna nieuw kopen. De kinderen moeten volgende week weer naar school.
Wat een klus voor 17 kinderen, allemaal tenminste 2 stel uniformen,een apart uniform voor vrijdag(casual day), dan schoenen , eerst kijken welke heel zijn, welke passen, zijn er een paar leuke schoenen en zijn er 3 kinderen die ze passen, wie krijgt ze dan? Veters kopen, schoenen naar de schoenmaker en later weer ophalen enz. enz. Wat een gedoe allemaal en dan nog een grote zak met witte sokken…Inmiddels heb ik wel door dat ik me hier niet hoef te vervelen.
Dat bleek ook wel toen Gerdy vroeg of iedereen al een schooltas heeft…
dus schooltassen bij elkaar zoeken, sommigen moeten gemaakt(nieuwe rits of nieuwe banden, anderen gewassen enz. enz. We zijn er de hele week druk mee tot ‘savonds laat!!
Kennis gemaakt met een vrijwilligster uit Duitsland Janna die via een organisatie bij Gerdy is. Zij gaat volgend jaar medicijnen studeren en tot die tijd vrijwilligerswerk doen. Ze komt smiddags van 14 uur tot 19 uur en geeft Engelse les aan de kinderen en vanaf volgende week helpen met huiswerk. Ook een hele klus 10 kinderen… Op vrijdag en zaterdag is ze vrij.
Tussendoor nog tijd gemaakt om de kinderen te wegen en Gerdy was blij verrast dat ze allemaal goed aangekomen waren, ook een complimentje voor de kok( Doris)!
De volgende dag de kinderen stoepkrijt gegeven, nou dat was een succes, de hele binnenplaats was een kleurrijk geheel. De 2 strandballen hebben het inmiddels begeven.
De kleertjes van Indy en Bas komen goed van pas(bedankt !)
De dagelijkse werkzaamheden moeten ondertussen ook doorgaan zoals boodschappen doen in het centrum,ongeveer 20 minuten met de auto,vandaag zijn de pampers op…….
Ook kon ik even internetten, dus een teken van leven op de reis site .
Ik ben druk met deet smeren, demalariapil niet vergeten, veel drinken(ik heb geen dorst), regelmatig eten(Gerdy slaat nog wel eens een maaltijd over),vitaminepillen slikken en elke dag een blikje cola. Allemaal adviezen die ik nadrukkelijk meegekregen heb van mensen die zich zorgen over mijn gezondheid maken dus ik volg ze allemaal op en tot op heden gaat het goed.(bedankt allemaal)
Gelukkig schijnt de zon niet dus is het niet zo warmen voor mij wel uit te houden.
In het volgende verslag zal ik schrijven over de school, ook een verhaal apart.
Dank jullie wel voor de lieve berichtjes, smsjes, post enz., dat is wel genieten! Wanneer ik savonds alleen op mijn kamer zit, mis ik wel even een gezellig babbeltje…
Liefs iny


  • 18 September 2011 - 21:28

    Marianne Bos:

    Dag Iny

    Wat enorm leuk en interessant om jouw belevenissen in het verre Ghana te volgen. Wat top dat jij zo'n stap hebt gezet.

    Succes en toi toi toi,
    Marianne

  • 19 September 2011 - 02:32

    Ben Varik:

    Dag Iny, wat een ervaringen. De tijd dat bij ons een wc "buiten"was, ligt al lang achter ons. Wij vragen om een wc en douche/bad op onze slaapkamer ( in een hotel) Toch..... 100 jaar geleden stond een wc in Nederland ook vaak "buiten" Maken al die kinderen ook gebruik van die ene wc?
    Het is, Iny, een mooi verslag.Leuk geschreven. Groetjes uit Varik ( 15 graden en regelmatig buien)

  • 19 September 2011 - 08:56

    Lydia:

    Ha die Iny,

    Nou, volgens mij (be)leef je wel 36 uur in een etmaal! Wat een ervaringen en wat ontzettend leuke verslagen. Kan me voorstellen, dat je ook leeft op reacties uit den vreemde (i.c. bekende) Ik vind het geweldig, dat je dit allemaal in je eentje doet. Ben trots op je!
    Nou meissie, geniet van al je ervaringen en ik blijf uitzien naar jouw boeiende reisverslagen!

    Groetjes en liefs van Lydia

  • 19 September 2011 - 11:13

    Regina:

    mam wat een gezellige krabbels!!X

  • 26 September 2011 - 08:09

    Ginny:

    Hoi Iny,

    Wat leuk om allemaal te lezen! Ik heb al je reisverslagen tot zover uitgeprint en ze gaan vandaag op de post naar je moeder.

    Liefs

  • 26 September 2011 - 15:51

    Moeder:

    hoi iny
    we hebben net je reisverslag ge lezen
    en de foto,s beken heel erg leuk
    hier gaat als goed
    we hopen gauw weer wat van je te horen dikke knuffel van ons
    moeder en de buurvrouw karin

  • 11 December 2011 - 16:14

    Hans En Oet:

    Lieve Iny
    Van harte met je verjaardag, wat zal dit een bijzondere dag voor je wezen. Samen met de kinderen heb je w.s. een dag om nooit te vergeten. Wij hebben genoten van je belevenissen en hopen dat je nog een fijne tijd zult hebben.

    Liefs Hans en Oet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Sunyani

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Februari 2012

laatste dagen in het kinderhuis....

27 Januari 2012

collega kinderhuizen

23 Januari 2012

oud en nieuw

17 Januari 2012

Rondreisje met Hennie en Johanna

10 Januari 2012

kerst 2011
iny

hallo allemaal

Actief sinds 18 Juli 2011
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 44780

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 05 September 2013

ghana

01 September 2011 - 12 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: