onderweg naar Sunyani - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu onderweg naar Sunyani - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu

onderweg naar Sunyani

Door: inyheesen

Blijf op de hoogte en volg iny

14 September 2011 | Ghana, Sunyani

Onderweg naar Sunyani
De volgende morgen om 8 uur ontbijt, ik had zin in eten want het was Nederlandse tijd 10 uur en ik had om 5 uur Nederlandse tijd het laatst gegeten! Maar wat denk je, we kregen pan-cakes met stroop. Nou ik ben dol op pannenkoeken, maar als ontbijt…
Het Amerikaanse echtpaar dat het guesthouse runde had dat speciaal voor mij gedaan omdat ik uit Holland kwam, dus 1000 maal dank,maar ik heb wel mijn broodje gemist!
Om 9 uur met Gerdy naar het centrum van Accra om boodschappen te doen.
Weer een heel avontuur, lange files, een gekrioel van auto’s, bromfietsen, die duwen, voorkruipen, binnendoor inhalen enz. en voetgangers die er ook nog kris kras tussendoor lopen, volgens mij is het meer het recht van de sterkste en Gerdy is daar erg handig in merk ik.
En ik kijk mijn ogen uit; wat zijn de mensen donker, ze dragen van alles op hun hoofd b.v. de boodschappen,de spullen die ze willen verkopen, zelfs tafeltjes en kasten.
De vrouwen dragen hun kleine kinderen op de rug, dus een heel gesjouw
Gerdy heeft van een donatie een waterpomp gekocht voor het kinderhuis, die nu aan de kant van de weg staat Ik blijf erbij wachten en Gerdy haalt de auto.
Tot mijn verbazing zit er een politieagent bij haar in de auto. Na het inladen van de pomp vraag ik of het een kennis is, nee volgens deze jongeman heb ik iets fout gedaan en moet mee naar de office.
Op verzoek van de agent rijdt Gerdy naar een parkeerplaats en dan vraagt hij om een fooi, dan hoeft Gerdy niet mee naar de office… Dit is ook een manier om je salaris aan te vullen! Hoort ook bij Afrika!?
Daarna het MTN gedoe waar ik al eerder over schreef, en avonds bezoek en we haar dochter en kleindochtertje van 4 maanden. Haar dochter werkt in een kinderhuis en woont daar intern. Ze geeft borstvoeding en heeft genoeg om ook nog een baby van het kinderhuis te voeden, wat geweldig!
En de baby, kijk zelf maar op de foto….
De volgende dag(zaterdag) na het ontbijt(soort wentelteefjes)reizen we naar Sunyani .Gerdy stelt voor om de toeristische route door de bergen nemen, een heel bosrijk gebied waar we door allerlei kleine dorpjes komen, dat is leuker dan de snelweg, nou graag, ik ben benieuwt.
En inderdaad, ik val van de ene verbazing in de andere, wat een land, alles gaat anders.
Na een uur blijkt dat de weg opgebroken is en we een omleiding hebben over een zandweg.(rode klei!) , Grote gaten soms vol met water, dus veel modder en de taxi’s en vrachtauto’s proberen aan alle kanten te passeren, je begrijpt,een kliederboel….
Dat geeft ook grote vertraging dus het ziet ernaar uit dat het wel avond is voordat we er zijn…
Gerdy blijft rustig en vertelt onderweg over haar (werk)ervaringen in Ghana gedurende 40! Jaar. Mooie gelegenheid om nader kennis te maken wanneer je de hele dag samen in de auto zit en geen storing van de telefoon (geen bereik.)
We stoppen onderweg op de parkeerplaats want Gerdy heeft een picknick mandje mee met een thermosfles warm water en zakjes thee of Nescafé. Ik heb een lekkere stroopwafel mee…
Ondertussen hebben we de bergen bereikt en inderdaad een prachtig bergachtig gebied met veel groen(komt door de regen tijd die bijna afgelopen is).
Wanneer we een dorpje passeren komen er allerlei mensen de auto bestormen met fruit of brood of plastic! Zakjes water of andere waar die ze willen verkopen. Het zijn een soort dagelijkse marktjes langs de kant van de doorgaande weg en het ziet er allemaal kleurrijk en gezellig uit
Wanneer we dan het raam open doen om watbrood te kopen, beginnen ze hard te roepen en maken bijna ruzie over wie vooraan kan staan.(weer het recht van de sterkte?)
‘sAvonds om half 8 in Kumasi even een kennis van Gerdy gedag zeggen en dan de laatste etappe.
Het is stikdonker, geen lantaarnpalen en de mensen die langs de kant van de weg lopen zijn ook donker dus vallen niet op, levensgevaarlijk!
Nu begint het spannend te worden, bijna bij mijn woonplek voor het komende half jaar.
Bij aankomst komen een aantal(werkers blijkt later) helpen mijn bagage naar mijn kamer te brengen, het is 22 uur en ik ben doodmoe. Even een koud katte wasje en dan slapen.
Oh ja de malariapil nog…..
Allemaal bedankt voor de lieve reactie, leuk om op deze manier contact te houden!
Lieve groetjes van mij,
iny

  • 14 September 2011 - 13:41

    Joan:

    Het is nu al bijzonder om te lezen hoe anders de wereld daar is. Het recht van de sterkste geeft te denken. Ben benieuwd hoe het ver gaat
    Groet
    Joan

  • 16 September 2011 - 06:34

    Gitta:

    Beste Iny,
    Leuk om zo met je mee te reizen en zo te horen is er nog veel te verbeteren om deze mensen echte rechten te geven en niet alleen de sterksten overblijven. Dit soort zaken maakt dat een reflectie regelmatig over je eigen leven hier en de voorwaarden waaronder erg zinvol is!
    Iny, tot het volgende verslag en groet

    Gitta.

  • 16 September 2011 - 11:35

    Danny:

    Hoi Iny,

    Wat een avontuur. Ik wil je heel veel plezier toewensen en hoop dat het je brengt wat je verwacht/wenst. Ik ga je reisverslagen volgen.

    Groeten, Danny de Vos

  • 17 September 2011 - 21:36

    Hilda Supheert:

    Hallo Iny,

    Ik ken je niet(en jij kent mij niet) maar ik wil toch even reageren op jou weblog..Ik ben de echtgenote van Gert( jou welbekend). Zoals je weet zijn wij ook naar Ghana geweest, weliswaar niet om te werken maar wel om Ghana te ervaren en om samen met onze dochter( zij werkte daar als vrijwilliger) en haar vriend te reizen door het bijzondere land... Wat zijn je verhalen tot nog toe herkenbaar... zo leuk om te lezen...Ik zou heel graag nog eens weer naar Ghana terug gaan.Wie weet ooit nog eens...Ik wil je heel veel succes wensen bij je werk in het kindertehuis. Geniet en ervaar Ghana! Een bijzonder land met lieve mensen, wel een heel andere cultuur! Je leert er enorm relativeren. Als je terug bent in Nederland zul je er vast met heel veel plezier op terugkijken...Ik blijf je reisverslagen, net als Gert, volgen!

    Groeten van Hilda Supheert

  • 18 September 2011 - 11:54

    Piet V.d. Rovaart:

    Hoi Iny wat een geweldige ervaring. Heel veel sterkte en plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Sunyani

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Februari 2012

laatste dagen in het kinderhuis....

27 Januari 2012

collega kinderhuizen

23 Januari 2012

oud en nieuw

17 Januari 2012

Rondreisje met Hennie en Johanna

10 Januari 2012

kerst 2011
iny

hallo allemaal

Actief sinds 18 Juli 2011
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 44721

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 05 September 2013

ghana

01 September 2011 - 12 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: