je maakt hier van alles mee.... - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu je maakt hier van alles mee.... - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu

je maakt hier van alles mee....

Blijf op de hoogte en volg iny

15 September 2015 | Ghana, Bolgatanga

Regelmatig valt de electriciteit uit en komt er geen water uit de kraan.
Dit is vooral lastig wanneer dat 30 uur duurt.
Douchen in het donker met een emmer reserve water en een pannetje valt niet mee, zaklamp aan is geen goed idee, want het is regentijd en dan komen de muggen op het licht af, maar oefening baart kunst....Ik moet dan wel om mezelf lachen wanneer ik in het donker sta te stuntelen, b.v. op de tast, naar de handdoek zoeken.

Maandag gaan de kids uit Sunyani naar de kostschool tot kerst,
dus afscheid nemen en wie weet of ik ze nog eens weer zie....
Ik geef ze een sudoku boekje mee en allemaal een rolletje van Rutger en Ginny (dank je wel namens de kids!)
voor onderweg.Knuffelen nog wat foto's maken en uitzwaaien!

Volgende morgen roept Laady mij, er ligt een ernstig zieke vrouw op de stoep, volgens de zus van de vrouw,
moet ze naar het ziekenhuis, maar in het ziekenhuis is het zo dat je eerst moet betalen voordat ze je gaan helpen, dus geen geldig ziekenfonds pasje en geen geld, geen hulp!Nu vragen ze geld aan Laady voor het ziekenhuis. Waarom heeft ze niet eerder een pasje gekocht
en is ze niet eerder naar de dokter gegaan?Ze heeft ongeveer E 15,-- nodig dus ik geef dat geld. Wel met het idee dat mensen moeten beseffen hoe belangrijk zo'n pasje is!
Enkele dagen later hoor ik dat ze in het ziekenhuis is overleden....

In Ghana kunnen mensen een pasje kopen (E5,-- per persoon per jaar)voor de basis ziektekostenverzekering. Wanneer mensen niet ziek zijn kopen ze het pasje niet, naar de dokter kost veel geld, dus wachten totdat het ernstig is, dan pas een pasje aanschaffen helpt niet want
die gaat dan pas een maand later.Dan komt het voor dat mensen naar Laady gaan.
Zo ook de volgende dag; komt een oude moeder met dochter lopend van ver in 32 graden hitte, geen pasje gekocht en nu is haar andere dochter ziek en heeft ze geld nodig voor de dokter. Omdat de situatie met de dochter niet echt acuut lijkt volgt een slecht nieuwsgesprek, ze krijgen
geen geld!, er volgt een heftige discussie maar mensen moeten leren dat ze een pasje moeten kopen en niet denken, ik koop geen pasje want als er iets is ga ik wel naar Laady. Ik merk dat het wel moeilijk is,maar ze moeten ook leren dat het zo niet werkt.Ze krijgt wat geld mee voor de trotro zodat ze niet lopend terug hoeft(dat dan weer wel!)

Bianca is ondertussen druk met geld van sponsors uit nederland aan families te geven om hun kinderen naar school te laten gaan.
Doordat er minder sponsors zijn komt ze geld tekort, ze heeft E 200,-- nodig. Die geef ik haar van mijn verjaardagsgeld
(dank je wel voor de gulle gevers!).

Die avond zijn er 2 jongens van het kinderhuis door de politie opgepakt op verdenking van diefstal. Er was ingebroken in de buurt en mensen hadden de politie laten weten dat deze jongens dat hadden gedaan, maar er was geen bewijs.Nu schijnt het zo te zijn dat de kinderen uit het kinderhuis
vrij snel beschuldigt worden vanuit allerlei vooroordelen zoals het zijn bedelaars, zwervers enz..... Bianca belt Patricia in Accra(1200 km verderop) of zij naar het politiebureau in Bolga
kan bellen om te vragen wat er aan de hand is(zo werkt dat blijkbaar).
Een buurvrouw is naar het politiebureau gegaan om de jongens vrij te pleitten. De volgende dag zijn ze s avonds, na hardhandig verhoor, vrijgelaten. Dat hebben we ook weer meegemaakt....

Zoals jullie lezen er is hier van alles te beleven, dus ik verveel me geen moment!

  • 15 September 2015 - 17:09

    Emma:

    Hi Iny,

    Nou je maakt wel weer van alles mee maar dat maakt het misschien ook wel weer heel speciaal?
    Ik hoop dat je weer veel plezier hebt en ook een bijdrage kunt leveren aan het project.
    Geniet ervan.

    Groetjes
    Emma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

ghana

Na anderhalf jaar terug in ghana

Recente Reisverslagen:

27 September 2015

Mole park

26 September 2015

afscheid van de kinderen

26 September 2015

reilen en zeilen in het kinderhuis

23 September 2015

de pastoor, de markt en feest!

19 September 2015

nog steeds leuk...
iny

hallo allemaal

Actief sinds 18 Juli 2011
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 44750

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 05 September 2013

ghana

01 September 2011 - 12 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: