collega kinderhuizen - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu collega kinderhuizen - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu

collega kinderhuizen

Door: inyheesen

Blijf op de hoogte en volg iny

27 Januari 2012 | Ghana, Sunyani

Hallo allemaal, daar ben ik weer met een van delaatste verslagen.
Deze keer over wat speelt in de kinderhuizen(geen weeshuizen!)
We gaan op bezoek bij een collega kinderhuis in Anwia Nkwanta in de buurt van Kumasi. Het heet ‘Save our lives’ (SOL). De dame die daar de scepter zwaait is een ghaneese verpleegkundige Paulien die naast het kinderhuis ook nog part-time werkt in het ziekenhuis als verpleegkundige met de hoogste graad.(er zijn hier allerlei gradaties nl.doet me een beetje denken aan judo, zij heeft de hoogste graad dus een zwarte band). Een poosje geleden is het kinderhuis afgebrand, gelukkig is er niets met de kinderen gebeurt, maar er staan wel gelijk ongeveer 100 kinderen op straat en er zijn geen spullen meer. De kinderen zijn zoveel mogelijk ondergebracht bij de plaatselijke bevolking. Inmiddels is er een nieuw huis (onderverdeelt in 3 huizen)klaar en sinds enkele weken wonen de kinderen in de nieuwe behuizing. Gerdy heeft een container met spullen gekregen waarbij overmatig veel babykleertjes en andere babyspullen waren, dus ze stelt voor om een deel aan hun te geven. Het huis heeft 20 kinderen jonger dan 2 jaar,dus dat kunnen ze goed gebruiken. Er is een Nederlandse vrijwilligster Tineke die deze groep coördineert. Haar man (ook een Nederlander) werkt een paar dorpen verderop voor een stichting die heet ‘Kans voor eigen doel’. Hij geeft voetbaltrainingen en traint docenten(train de trainer) Hij is nu bezig een school op te zetten waar kinderen naar school gaan en daarnaast voetbaltraining krijgen. Weer een leuke ontmoeting en weer in de keuken van een collegakinderhuis gekeken.

Dan hebben Gerdy en ik een uitnodiging voor een 1ste bijeenkomst van 4 kinderhuizen uit de buurt van Sunyani. Hanukkah (Mariëtte, Hollands), (Compassion is love in Action) ‘CILIA’ (vrouwelijke dominee Engeland), ‘Mum’s Love’ (Ghanees echtpaar), Kids shelter(Gerdy Hollands). Prachtige namen allemaal…. De afspraak is van 10 tot 12 in Hannuka, Gerdy en ik komen om kwart voor 11 en zijn de eersten, oh ja, ghaneese tijd! We krijgen een rondleiding van Mariëtte, ze komt uit Nederland en heeft samen met haar Ghaneese man Moses het kinderhuis Hanukkah.
Als iedereen er is beginnen we met gebed zoals dat overal gebruikelijk is. Dan is er geen agenda,maar het is de bedoeling om een vorm van samenwerking te vinden, elkaar te informeren en om van elkaar te leren. Daarnaast is de samenwerking met social welfare(soort kinderbescherming) een belangrijk onderwerp.
De regering gaat kritischer kijken naar de kinderhuizen(er is recent een schandaal geweest in een kinderhuis in het zuiden van Ghana).Het is de taak van social welfare om de plannen uit te voeren. Een van de plannen is dat kinderen niet langer dan 5 jaar in een kinderhuis mogen blijven, iedereen is het erover eens dat dat een slecht plan is maar het is op zich wel een goed idee om regelmatig na te gaan hoe het gaat en vooral of er in de familie nieuwe omstandigheden zijn waardoor een kind weer terug kan naar de familie. De bedoeling is om hierover met social welfare in gesprek te gaan.
Dan staat het personeel (De een noemt ze ‘mamaas’, de ander ‘caretakers’, de derde ‘werkers,’ de vierde ‘staff’, grappig.) op de agenda waarbij gesproken is over hoe de verschillende huizen met het personeel omgaan, een onderwerp is bijvoorbeeld het straffen(slaan) van de kinderen, maar ook de hygiëne, werktijden en salaris, wat doe je wanneer iemand ziek is, Na enige terughoudendheid komt er toch een leuk gesprek hierover op gang. Allemaal P&O vragen.(P&O collega’s wat voor jullie!) Voorstel om een aantal workshops te organiseren voor het personeel met bovenstaande onderwerpen en social welfare ook te vragen een presentatie te houden over hun werkwijze. Dan de vrijwilligers die meestal uit het buitenland en dus een andere cultuur komen en moeten wennen/zich aanpassen aan de ghaneese cultuur. Het is belangrijk om goede afspraken te maken. Ze doen aan de ene kant goed werk maar soms zijn er ook klachten zoals dat ze vaak vrij nemen om rond te reizen(bv afspreken dat ze voor of na de periode rondreizen maar niet tijdens) , zo ook over de werktijden en vrije dagen. Sommigen zijn regelmatig ziek zijn omdat ze niet goed genoeg voor zichzelf zorgen, dan heb je er werk mee in plaat van gemak. Verblijven ze intern, betalen ze kostgeld en zo ja hoeveel dan, wat is redelijk. Wat doe je als ze een relatie krijgen meteen Ghanees?
Ik adviseer om eens te kijken naar het verdrag over de rechten van het kind opgesteld door Unicef en ook ondertekend door de regering van Ghana.(met dank aan Christa die het mij toestuurde). Ook een goed idee voor de inventarisatie van onderwerpen.
We besluiten om eerst een workshop voor personeel te organiseren in januari. 2 mensen nemen het voortouw om een workshop te organiseren en social welfare uit te nodigen. Nog niets gehoord, ook Ghanees???

Nog een paar weken en dan ben ik er weer...
liefs iny

• 04 Februari 2012 - 17:31

Herga.:

Hoi Iny. Heb je verslag weer gelezen. Je maakt wel wat mee daar. Het zal altijd niet mee vallen. Deze reis heeft natuurlijk ook zijn mooie kanten. Als je straks weer thuis bent zul je wel vol verhalen zitten. Weet niet wanneer wij je weer zien of horen. Maar succes met de laatste lootjes. En goede reis weer naar huis. Of nog een keer tot het volgende verslag. Herga en Henk.

• 08 Februari 2012 - 20:53

Hanneke:

Hoi Iny,

Ben heel benieuwd naar je verhalen als je terug bent. Jouw reisverslagen zijn al geweldig. Wat een wereld en wat veel kindertehuizen met ..Nederlanders. Je schrijft dat het de bedoeling is dat de kinderen 5 jaar mogen blijven. Wat gebeurt er als de 5 jaar om zijn en het kind kan niet terug naar de familie???

Groetjes en goede reis naar ons ijskoude landje. Hanneke