Op bezoek bij de chief - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu Op bezoek bij de chief - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu

Op bezoek bij de chief

Door: inyheesen

Blijf op de hoogte en volg iny

05 November 2011 | Ghana, Sunyani

Gerdy heeft in de stad de hulp chief ontmoet die vroeg of ze ‘s middags rond 5 uur bij de chief op bezoek kon komen vanwege gedoe rond de adoptie van 1 van de kinderen(waarover ik al eerder schreef en oma niet wil). Of ik mee wil, nou graag, ik had gelezen dat dat bijzonder is dus ik mag mee.
Zondagse kleren aan en wij gaan op pad naar een soort gemeenschapshuis waarnet een begrafenis aan de gang is, dus het zag er zwart(letterlijk en figuurlijk) van de mensen.
Op de binnenplaats zat een soort delegatie van wijze mannen zal ik maar zeggen, ook in het zwart en wij stellen ons voor en vragen naar de chief. Een van de mannen staatop en zegt dat de chief in zijn paleis is,hij zal met ons mee gaan om ons aan te kondigen.
Twee straten verderop komen we aan bij het ‘paleis’ dat er net zo uit ziet als de gemiddelde huizen in mijn optie,maar goed what’s in the name….
In de tuin staan een aantal plastic stoelen aan weerskanten van een houten stoel met bekleding.
Wij mochten plaats nemen op de plastic stoelen want de houten stoel is voor de chief en wachten tot hij komt. Als je belangrijk bent laat je mensen wachten dus het duurde even! Ondertussen vertelt Gerdy dat ik de chief moet aanspreken met ‘nana’.
Dan komt de chief de tuin inlopen en gaat zitten. Wij staan op om hem een hand te geven en te buigen. Inmiddels zijn er meer mannen in de tuin komen zitten en geven hem ook een hand met een diepe buiging en gaan zitten.
De chief vraagt of we wat willen drinken, ik vraag water, Gerdy hoeft niets en tot mijn grote verbazing hoeft niemand drinken, zit ik daar in mijn eentje te drinken!
Gerdy stelt mij voor en de chief heet mij van harte welkom(ik zeg dat ik me vereerd voel en dat het me prima bevalt in Ghana).Dan vertelt Gerdy het verhaal over het meisje en haar oma en alle gedoe eromheen. Ik heb de indruk dat de chief het met haar eens is en hij stelt voor dat hij iemand naar oma zal sturen om ervoor te zorgen dat hij morgen oma kan spreken. Daarna zal hij contact opnemen met de hulp chief om te laten weten wat is afgesproken. Dat klinkt van dik hout zaagt men planken!
Nou duizendmaal dank natuurlijk en de sfeer was goed dus ik durf te vragen of ik een foto mag maken. Ik kreeg een knik(niet al te enthousiast, maar dat mag hij natuurlijk niet laten merken in gezelschap van al zijn mannelijk bezoek, maar ondertussen begon hij zijn kleed recht te trekken, zijn slippers netjes aan, rechtop zitten in zijn stoel en voornaam kijken, dus ik had het idee dat hij het wel kon waarderen).
Daarna een hand gegeven en een buiging en we werden uitgeleide gedaan door 1 van de wijze mannen. Buiten de poort stond de hulp chief die vroeg hoe het gegaan was, we wachten af. Inmiddels zijn we meer dan een week verder en we hebben nog niets gehoord! Het was inderdaad een bijzondere ervaring, qua sfeer had ik het idee dat ik bij de koningin op bezoek was.

Ik vraag me alleen af hoe de verhouding is tussen een uitspraak van een rechter en die van een chief, de chief heeft veel zeggenschap, maar de rechter is wettelijk vertegenwoordiger. Stel de chief zegt akkoord en de rechter niet akkoord. Ik ben benieuwt hoe het verder gaat.

allemaal weer bedankt en lieve groetjes van mij,iny


  • 06 November 2011 - 01:42

    Ben Varik:

    Wat een ervaringen! Iny, je bent er om te "helpen", maar je wordt er zelf, denk ik, ook "rijker"van.
    Het ga je goed! Ben uit Varik

  • 07 November 2011 - 13:29

    Piet:

    ik lees met plezier je verslagen.
    wat een belevenissen. als je terug bent moet je zeker een lezing houden over alles wat je hebt meegemaakt

    groeten
    piet .v.d. rovaart

  • 07 November 2011 - 16:18

    Aly:

    Hallo Iny,
    tot nu toe heb ik uitgekeken naar alle 'verslagen' en ik ben onder de indruk van de vele ervaringen die met ons deelt! Wij zitten hier temidden van de herfstbladeren en jij bent op bezoek bij De Chief .....
    Hoogtepunten, dieptenpunten en de 'gewone' dagelijkse zaken ...... wat wij voor normaal houden, is daar zo anders dan in NL.
    Dank voor alle berichten!

  • 08 November 2011 - 13:50

    Christof:

    Hoi Iny, prachtig om dit allemaal te lezen!
    Groeten uit het Arnhemse.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Sunyani

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Februari 2012

laatste dagen in het kinderhuis....

27 Januari 2012

collega kinderhuizen

23 Januari 2012

oud en nieuw

17 Januari 2012

Rondreisje met Hennie en Johanna

10 Januari 2012

kerst 2011
iny

hallo allemaal

Actief sinds 18 Juli 2011
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 44719

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 05 September 2013

ghana

01 September 2011 - 12 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: