de leuke dingen van alledag - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu de leuke dingen van alledag - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu

de leuke dingen van alledag

Door: inyheesen

Blijf op de hoogte en volg iny

05 Oktober 2011 | Ghana, Sunyani

Hoe gaat het met jullie in Nederland? Allemaal weer bedankt voor de leuke reacties, dat geeft mij weer motivatie om een nieuw stukje te schrijven.
Jullie hebben mooi weer hoor ik, nou lekker zo’n nazomer. Hier schijnt de zon meestal niet, ook niet erg want met zon is het erg warm. We hebben wel regelmatig tropische regenbuien, zeg maar stortbuien, dan komt de regen met bakken uit de lucht en is het een modderboel !
Helaas de 3de verjaardag van Thijmen (mijn kleinzoontje)gemist, maar dat ga ik wel inhalen, ik kom volgend jaar gewoon 2 keer.
De burendag zag er ook heel gezellig uit, buurtjes volgend jaar ben ik weer van de party!
Inmiddels begin ik een beetje mijn draai te vinden. Het is erg leuk om hier niet als toerist te zijn, maar het dagelijks leven mee te maken, zoals kinderen naar school brengen, boodschappen doen, schoonmaken(met koud water)enz.
Ben nog niet ziek geweest, heb mijn pillen en vitaminen en blikje cola, deet enz. elke dag netjes genomen en het werkt!
Verder heb ik mijn (loop en werk)tempo aangepast, ook om te voorkomen dat ik niet steeds kletsnat ben van de zweet!
Ook ben ik nu gewend aan de scherpe kruiden in het eten, want het eten hier is erg lekker, vooral de soort pindasoep.
Ik denk vaak aan jullie, vooral ‘s avonds wanneer ik op mijn kamer zit, maar meestal val ik moe en voldaan om 21 uur in slaap.
‘s morgens om half 6 begint mijn dag, dan zijn de kinderen wakker en dat laten ze duidelijk horen dus opstaan. Dan (koud) douchen en een schaaltje cornflakes voor mezelf maken met melk poeder en water. (Gewone melk is niet te koop). Ook een kopje Nescafé(smaakt minder lekker dan in Nederland, vanwege het water wellicht)voor de nodige cafeïne, want zoals jullie wellicht weten ben ik een koffiejunk dus ik heb eerst koffie nodig om op gang te komen.
Daarna de kinderen haren kammen en dat is een hele klus want het is stug en kroes haar dus de meeste kinderen vinden het niet prettig, de een is kleinzeriger dan de ander maar toch….
Van Gerdy moeten de kinderen er supergoed uitzien, zodat ze op school niet kunnen zien dat de kinderen uit het kinderhuis komen en dat lukt haar elke dag weer, geweldig!
Vervolgens met de kinderen naar school lopen., dat is altijd een feest, liedjes zingen iedereen goedemorgen wensen. Wanneer er een enorme plensbui is geweest zijn de sokken en schoenen rood van de modder, maar ik weet dat ze wit waren.
Onderweg komen we van alles tegen zoals ik in mijn vorige verslag over school al schreef.
Ik breng de kleintjes in de klas, even contact met de leraar(ik durf nog geen opmerking te maken over het stokje).
Dan terug lopen langs de kapper de supermarkt de bromfiets winkel enz. zie de foto’s.(ik heb al zoveel foto’s dat ik moeilijk kan kiezen…)
Ongeveer kwart voor 9 terug, dan mijn kamer opruimen, bed opmaken, ik er handigheid in gekregen om het muskieten net overdag op te knopen,enz.
Rond 10uur gaan Gerdy en ik ontbijten bij haar thuis en dan houden we werkoverleg.
B.v. volgende week komt er een tweeling van 3 weken, dus moet de baby kamer schoon, de babykleertjes klaar enz. Maar er moeten ook boodschappen gedaan en zaterdag is 1 van de kinderen jarig en donderdag is de vrijwilligster uit België voor het laatst. Volgende week komt Bianca een vrijwilligster uit Bolgatanga die met Gerdy gaat overleggen, op donderdag moeten de vrijdag uniformen klaargelegd, soort casual day dan hebben ze een ander uniform en zo is er elke dag wel wat..
Op zaterdag moet iedereen zijn spullen opruimen en schoonmaken, helpen schoenen poetsen enz.
Zondag weer de uniformen voor maandag, huiswerk maken en tas inpakken, het is niet niks een gezin met 17 kinderen!
Vaak doen we op zaterdag en/of zondag iets extra’s bijvoorbeeld water in de bak bij de watertank(zie foto) wat een feest…Bianca heeft een dvd met zumba, vinden ze ook erg leuk.
Van Doris krijg ik les in een bak met sinasappels op mijn hoofd dragen,nou dat is erg moeilijk, maar ik moet elke dag oefenen van haar, dus ik hoop dat ik een goede demonstratie kan geven zodra ik terug ben!
Winkelen gaat anders dan in Nederland, geen kledingwinkels om lekker te neuzen(dus lieve vriendinnen daarvoor hoeven we niet in Ghana af te spreken, maar wel veel leuke lapjeswinkels (loes voor jouw een walhalla) Mensen laten hun kleding maken bijeen tailer, dus jullie begrijpen wel dat ik ook lapjes bij de tailer heb liggen, ik zal een fotoshowtje geven zodra ze klaar zijn. Verder moet ik vaak zoeken naar spullen bijvoorbeeld een fotoboekje, want de ene keer is het hier uitverkocht en de andere keer daar en de spullen worden niet per definitie direct weer aangevuld.
Nu ga ik stoppen,de volgende keer zal ik schrijven over de bruiloft waar ik ben geweest,het kinderfeestje enz.
Liefs iny

  • 05 Oktober 2011 - 16:00

    Johanna:

    hoi Iny,

    weer leuk om te lezen en te zien hoe je daar leeft en zichtbaar geniet.

    hier vandaag ook weer regen.

    we lezen inmiddels een paar leuke boekjes over Ghana.

    groetjes

  • 07 Oktober 2011 - 17:09

    Hennie:

    Hoi Iny,
    Je verslagen en de foto's maken ons steeds enthousiaster. We hebben er zin in. Het weer slaat hier om en ik vind dat ik nog niet genoeg warmte heb gehad. Dat gaan we dus deze winter in halen.

    Groet,
    Hennie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Sunyani

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Februari 2012

laatste dagen in het kinderhuis....

27 Januari 2012

collega kinderhuizen

23 Januari 2012

oud en nieuw

17 Januari 2012

Rondreisje met Hennie en Johanna

10 Januari 2012

kerst 2011
iny

hallo allemaal

Actief sinds 18 Juli 2011
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 44737

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 05 September 2013

ghana

01 September 2011 - 12 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: