de pastoor, de markt en feest! - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu de pastoor, de markt en feest! - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van iny heesen - WaarBenJij.nu

de pastoor, de markt en feest!

Blijf op de hoogte en volg iny

23 September 2015 | Ghana, Bolgatanga

We besluiten naar de markt in Bolga te gaan om wat rond te kijken.
De markt is om de 3 dagen, de grootste markt van het noorden na Tamale.
Lopend (een uur)want dat is goed voor de conditie.
Onderweg komen we een bekende tegen en die stelt voor dat we wel met de pastoor mee kunnen rijden die net op bezoek is geweest vanwege een sterfgeval. Wij laten weten dat we liever lopen, maar dat is niet ghanees en zo'n aanbod mag je niet weigeren, dus wij stappen bij de pastoor in de auto, dat hebben wij weer,een bijzondere ontmoeting!
De pastoor vraagt of het goed is dat hij ons zijn huis laat zien,
een gebouw waar 8 pastoren wonen uit verschillende landen zoals India,
Ethiopie en hij komt uit Burundy.
We maken een foto bij de poort en hij brengt ons naar de markt.
Hij vraagt de app van Bianca om ons uit te nodigen voor een lunch bij hem en ik geef hem een fooi. Ik moet denken aan Gerda die mij leuke ontmoetingen in Afrika toewenste,nou dat lukt zoals jullie kunnen lezen, elke keer weer leuk.

Op de markt is het druk en warm. Ze verkopen allerlei bijzondere dingen
zoals een velg van een auto die omgesmeed is tot BBQ
De schapen kosten 4000 gs per stuk. Allebei een lapje gekocht en dan begint het donker te worden. We besluiten een taxi naar huis te nemen en staan aan de weg wanneer Bianca een poster ziet van de film waar ze in 2013 in gespeeld heeft, ik was daarbij en blijkbaar is de film klaar.
Bianca heeft niets meer van de regisseur gehoord maar we zien dat
de man in het stalletje de dvd verkoopt. Ondertussen begint het te stortregenen, we mogen gelukkig bij hem in het hutje staan om te schuilen, want de taxi's zijn gelijk allemaal bezet.

Vrijdagmorgen gaan we naar de tailer om de lapjes weg te brengen en savonds is het feest in het kinderhuis.
Bianca trakteert op kip vanwege haar huwelijk en dat eten de kinderen alleen met kerst.De tafel is mooi gedekt en de kinderen eten allemaal tegelijk(meestal eten ze in groepjes.Er zijn 59 kinderen want de kinderen van de kostschool zijn er ook weer een paar dagen vanwege moslimfeestdagen.Dus onverwacht zie ik de kinderen uit Sunyani ook weer, leuk! Ze genieten duidelijk(zie foto)van de kip. Daarna zorgen een aantal grotere jongens voor dansmuziek buiten.
Helemaal feest, alleen na 10 minuten valt de stroom uit, einde feestje... Maar de kinderen zijn niet voor 1 gat te vangen en gaan zelf zingen en dansen bij een paar zaklampjes, wat een gezelligheid!

• 23 September 2015 - 13:37

Frans En Hennie:

Je kan het allemaal beeldend vertellen. Een genot om het te lezen.En .... een bijzonder mens ontmoet andere bijzondere mensen. ik weet niet hoe lang je weg blijft maar wij wensen je in elk geval nog een fijne tijd toe.
    Groet!!

• 23 September 2015 - 18:53

Alex Kleijnen:

Blijf nog maar even in Ghana Iny, want hier lijkt de herfst al te zijn begonnen. Brrrrrr. De verwarming is op momenten al nodig in huis. Groet, Alex.